RSS

Thursday 20 December 2012

Aku cakap pasal FASA

Assalammualaikum,

" Kak, macam mana hidup akak sekarang ?? "
"Adik , hope hidup setelah bergelar zaujah ni lebih baik dari sebelum ini ye... "
" Kak , rindu laaa....tak best hang out tak ada akak.. "
" Hidup berumah tangga sekarang, ok tak?? laaa...aku pulak gerun nak melangkah ke alam tu.."

Bla...Bla...Bla...

...dan banyak lagi persoalan yang belum aku jawab. Adehhh...korang niiiii....

AKU NAK TEGASKAN, AKU RASA TENANG SEKARANG SETELAH HIDUP BERUMAH TANGGA. ALHAMDULILLAH...

hehe..terharu jugak, sbb deorang caring sesangat ngn aku. Ada seorang adik ni... kitorang time bulan ramadhan salu pi tadarus kat surau. Pendek kata, memang tiap2 taun, muka kitorang ni yang memanopoli.. "Geng Surau Kampung Lalang"... konon nyeee..

Dia cakap...

" Tengok akak bersanding, air mata saya mengalir. Rasa sebak sangat. Rasa tak caya je akak yang saya sayang dan sanjungi akan jadi isteri orang. Akan sunyilah kitorang nanti tanpa akak. Confirm akak akan menetap tinggal ngan suami akak , kan? Walau kita bukan sedarah sedaging, tapi, saya sayang akak macam kakak kandung saya.."

Subhanallah...sebak jugak dengar kata2 budak nih. Aduhai, adik.. apapun, doakan yang terbaik untuk rumah tangga akak, ok?

Just nak cakap,

Hidup ni kita akan melalui beberapa fasa. Dari alam rahim lagi. Sampailah ke liang lahad..sampai di hisab semula pada hari akhirat. Makanya, kita perlu bersedia.

Fasa paling best, alam remaja.. Kan?? Hurm...nak cerita pasal alam remaja aku a.k.a single..hahha...Alhamdulillah, setakat yang aku mampu, aku tak pernah memalukan dan menjatuhkan air muka ayah dan bonda aku. Walaupun , agak aktif jugak.. Hee...hukum hakam agama masih tersimpan rapi sebagai benteng tau. Alhamdulillah.. sekurang-kurangnya, aku memanfaatkan zaman remaja dengan sesuatu yang berfaedah. tapi, manusia mana yang tak buat silap kan?? Aku ni jahil...tak baik...haha...jahat sangat!

Dan, sekarang...Fasa alam rumah tangga.. hehe..Alhamdulillah...Syukur sebab Allah masih bagi peluang untuk aku lalui beberapa Fasa dalam hidup. Dah berumah tangga...aku nak siapkan diri aku untuk fasa yang seterusnya lagi... Jeng...jeng...jeng...!! Alaaa...tak kan tak tahu...kerh3...

Fasa alam sebagai IBU... Uwaahhhh...! Bila la agaknya??? Tapi...hati cakap, SABAR... InsyaAllah, ada rezeki, ada lah tu...semoga aku akan kekal sihat.. nak jadi ibu.. >_< Nak rasa perit perih yang bonda aku penah rasa setelah selamat dan berjaya melahirkan kami 9 orang adik beradik ( Seorang dah kembali pada Allah, tinggal 8 orang). Bonda lah sumber inspirasi ku...opppss....Mak Mentua ku jugak.. Aku bersyukur sebab sekarang dah ada dua orang IBU.. hahah... Ko ade??

tapi kan..

Fasa yang sering aku genggam dari dulu lagi adalah Fasa alam kematian. Nak tahu kenapa? Kita tak tahu bila kita akan pergi. Jadi, sentiasa mencari bekal kat dunia ni untuk menempuh alam sana.

Alhamdulillah, sangat2 bersyukur di atas segala nikmat yang Allah dah bagi sekarang ni. Nikmat ni buat hati dan diri aku ni rasa makin kecik, mkin jahil..mkin....Allahurabbi...siapalah aku tanpa MU??

Salu pesan kat diri ni...MUHASABAH! MUHASABAH! Jangan sesekali bongkak...bangga diri.. Lebih baik merendah diri.Hidup dalam Qanaah. Mengalah..err...aku paling tak suka berdebat. tapi, dalam situasi tertentu yang menuntut untuk mempertahan diri..aku terpaksa jugak berdebat...walau akhirnya, aku yang kalah. wahwahwahhahaha...aku memang tak suka cari gaduh!

okeh...melelat mana ntah!



 Sekian.

0 ulasan: