RSS

Saturday 2 March 2013

Burung Kertas 5 : ......errrrrr......



Aku berpeluk tubuh. Sejuk. lagipun, baju sekolah ku ini sedang basah lecun sehingga menampakkan baju...errrr....hurm... Aku bukan pelajar islam yang bertudung. Aku free hair. Azam di sebelahku berlagak selamba. Sesekali dia memandang kearahku dan tersenyum sinis. Dan aku, menjeling tajam. Sekarang, kami sedang menjalani hukuman yang lain pulak. Ekoran daripada membuat haru biru di taman mini reakreasi sekolah. Kami sedang berdiri di tengah padang. Agak malu apabila semua pelajar memerli kami. Ada yang mengusik. Dan, bla..bla..bla..

Aku harapkan tengahari itu panas. Biar baju sekolah ini kering walaupun dah bertukar warna tanah. Tapi, cuaca agak mendung, dan aku kira...hujan akan turun tak lama lagi. Haaaa....betul jangkaan ku. Hujan mula turun dengan rintik-rintik yang kecil. Tak ada ribut dan petir. Cuma hujan biasa yang macam...errr....macam romantik saja!. Hahaha... Kalau lah aku sekarang ni sedang berdiri dengan Hilmi, si jejaka paling handsome kat sekolah ni kan best. Heheh....ini tidak, lelaki yang paling menyampah, meluat, perasan handsome, control macho dan segala yang sengal-sengal itu adalah dia. Huh....! Potong mood betoi la..!

“Mengelamun lagi ke?” Tegur Azam sinis setelah 20 minit kami berdiam diri di tengah padang sekolah.

“Kau sejuk?” Tanya Azam lagi setelah aku mendiamkan diri sahaja tanpa menunjukkan respon terhadap soalannya.

“Orang kaya macam kau, mungkin tak pernah main air dan main tanah macam tadi kan?. Seronok tak?”...... Aku diam.

“ Nasib baik Pengetua tak panggil mak bapak kita ke sekolah lagi, kan”... Herrm....sekali lagi aku diam.

“Ok. Diam... hurm...aku tak la jahat sangat seperti yang kau sangka dan yang kau fikir tu. Aku Cuma tak tahan dan tangan aku ni gatal sangat kalau nampak orang kaya yang sombong dan tak reti nak hormat orang macam kau ni. Sebab tu la aku buli kau. Biar kau rasa dan sedar diri sikit..”......errrrrr.....apa yang Azam merepek ni??

“Kau anggap aku macam tu? Sombong dan bongkak? Begitu?”. Tanya ku sambil memandang tepat ke mata Azam. Errrr...mata dia bersina...rrrr..errr...kelu...diam.... Cuma aku lihat, Azam mengangguk tanpa mengerlipkan mata merenung ku. Aku segera mengalihkan pandangan. Huh...gila! Gila kalau aku terus pandang mata dia. Errr......

“Jangan menilai seseorang tu dari luarannya sahaja. Kau tak kenal aku sangat, sebab tu kau anggap aku macam tu!” Agak marah dengan kata-kata Azam.

“Kadang-kadang, yang di zahirkan itu adalah cermin pada kebatilan” Azam membidas kataku tadi. Aku terkesima.

“Tak semua orang macam tu. Kalau kau meluat sangat dengan aku pun, jangan menilai aku ni macam aku tak ada harga diri dan maruah. Aku diam. Aku sabar bila kau buli aku. Tapi, jangan sampai maruah aku kau injak-injak!” Aku emosi. Aku kalau dah emosi sangat, rasa nak menangis. Nasib baik hari ujan. Setidaknya, hujan ini melindungi air mata ku.

“Kalau kau tak nak maruah kau diinjak-injak, jangan lah berlagak sangat. Kau ingat lagi yang kau pernah tuangkan air milo ke badan seorang budak tahun satu pada awal persekolahan dulu?. Gara-gara budak tu potong barisan kau di kantin, kau terus marahkan dia. Kau tak sedar, yang budak tu disuruh memotong barisan untuk mengambil air suam daripada Mak Jenab untuk dia makan ubat kerana dia demam?. Masa tu, kau ada fikir tentang maruah dan harga diri dia tak?”

Bagai halilintar menyambar wajahku. Terpana aku mendengar cerita daripada Azam tentang peristiwa itu. Ya, aku ingat....dan, aku sungguh rasa bersalah sekali pada masa tu.

“Kalau aku cerita tentang ke sombongan kau dan kebongkakkan kau pun tak akan habis. Buat sakit hati aku adalah!” Getus Azam. Semakin laju air mataku mengalir. Rasa diri ini sedang dipukul-pukul oleh kesalahan sendiri. Perlahan aku duduk di rumput yang basah dan bertakung air itu sambil memeluk lutut. Aku menangis teresak-esak. Hilang rasa malu dan rasa ego ku terhadap Azam.

Lama aku dalam keadaan seperti itu. Aku malu mengangkat muka sembabku di hadapan Azam. Aku sedar aku banyak salah dengan pelajar-pelajar lain. Ya...aku sedar!

“Rabiatul Adawiyah...dah la tu. Cikgu Qalam dah panggil. Dah habis waktu persekolahan. Sebelum tu, aku nak minta maaf dengan kau sebab banyak kacau dan buli kau. Banyak menyakiti hati kau..” 

Aku mengangkat muka. Bila aku toleh ke belakang, Azam sudah jauh menapak meninggalkan aku. Aku menarik nafas dalam. Akhirnya, Azam mengalah dengan meminta maaf padaku. Tetapi, yang sebenarnya...aku lah yang kalah...aku terlalu ego untuk meminta maaf.

Dalam kelas sewaktu aku hendak mengambil beg sekolah, ketika semua pelajar lain dah pulang. Aku terkejut apabila melihat sweater hitam dilipat kemas di atas meja ku. Aku mengapai beg sekolah. Sweater itu aku belek-belek dengan berhati-hati. Khuatir di kenakan lagi. Dan, aku khuatir, apa yang Azam katakan pada ku di padang tadi cumalah lakonan semata-mata. Namun, mataku tertumpu kearah burung kertas yang diselitkan dalam lipatan sweater tersebut. Di dalamnya tercatat...

“Nah, pakailah. Tak sanggup pulak aku tengok kau dalam kesejukan macam tu. Lagipun, baju kau nipis. Tutuplah badan kau dengan baju ni. Dah tak pakai lagi nanti, pulangkan balik. Jangan lupa gosok. Ini sahaja sweater yang aku ada dalam dunia ni. Hehehe...dah, jangan sedih. Muka kau buruk kalau sedih.(Al-Azam)”

Errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....aku terpaku seketika.... Errr....keluuuuuuuu....errr.........apakah???

~bersambung~

0 ulasan: