RSS

Tuesday 19 March 2013

♥ Sabar ♥



Assalammualaikum,

Sabar lah duhai hati,
Sabarlah duhai jiwa...
Kelak akan muncul bahagia.
InshaAllah.
Janji-NYA pasti..


“Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula (pertama kali) ditimpa musibah.” (Hadith Riwayat Bukhari).


Sabar bukan semudah kata-kata.
Bukan seringan tulang lidah untuk melafaskannya.
Sabar perlu dari hati.
Hati dalam nun jauh dari lubuk jiwa.
Yakni, 
fikiran tidak mampu menguasai malah membentengi rasa sabar.


Sabar perlu ikhlas.
Aku terdidik dari sabar mak dan apak..
Membesarkan aku 8 orang adik beradik dalam keadaan yang kurang mampu.
Masa sekolah, selalu berikat perut.
Melihat teman sebelah menjamah roti nan lazat, aku sekadar menelan liur.
Mak kata, " Sabar. Hari ini kita tak punya apa. Nanti, DIA bagi kita apa-apa saja kalau kita sabar."
LaPar ku terisi. Wajah mak dan apak menyusul.


Sabar perlu redha.
Apak menghantar aku dengan motor biru lusuhnya ke sekolah.
Jarak sekolah dari rumah jauh. Dalam keadaan jalan raya berbatu-batu,belum sempurna.
Apak mengahantar kerana tiada tambang untuk menaiki van. 
Bila apak pulang...menitis air mataku mengikut susur roda motor birunya.
Pun begitu, pesan apak menjadi tisu wajahku untuk menghakis air mataku..
"Sabar, hari ini kita tak miliki apa-apa, nanti, DIA akan bagi kita apa-apa saja kalau kita sabar."
Aku menghembus nafas. Sesak. Aku sedar, aku hanya perlu redha dalam sabar.

Aku belajar untuk sabar.
Dari hari ke hari.
Dalam meniti usia yang kian meningkat.
Dari sabar, aku paut tabah untuk terus kuat. 
Terkadang, hati rapuh.
Terkadang, jiwa luluh.
Dari situ, aku belajar untuk kian utuh.

Ingat lagi pesan seorang teman.
Sabar mu dari mana?
Dari mulut atau dari hati?

Aku terkesima.
Adakah kita benar-benar sabar kalau hanya di luahkan dari mulut tapi tidak dizahirkan melalui amal perbuatan kita?
Adakah kita benar-benar sabar kalau hanya menyebut-nyebut di mulut tapi  perbuatan kita menzahirkan sebaliknya?.


Istighfar...Istighfar...cuba raih kekuatan. Walau sedikit cuma..

"Sabar bermula pada tahap pertama kita diuji. Ketika itu kita diberi pilihan. Jika positif yang kita pilih, janji Allah bahawa kejayaan pasti akan bersama orang yang sabar. Tapi jika negatif yang kita pilih, maka hasilnya juga akan menjadi negatif. Sebagai orang yang beriman, kita seharusnya sudah nampak hala tuju pilihan kita itu. Kerana sesungguhnya jika diturutkan hasutan syaitan dan hawa nafsu, murka Allah itu lebih besar dan natijah di sebalik kejadian itu pasti membuat kita menyesal hingga ke penghujungnya."

Sabarlah...sabarlah...sabarlah...
Hati terus  berkata-kata, menuntut untuk terus bersabar, air mata kian laju di denai pipi. 

"Sabar itu bukan semudah kita menuturkannya. Kerana untuk mendidik sabar, ada perasaan yang perlu kita korbankan, ada kepentingan yang perlu ketepikan. Tapi bila sabar hanya muncul di mulut tidak pada perbuatan, di mana letaknya Iman?"


Bila terasa goyangnya sekeping hati nan rapuh, sesegera hati ini cuba sedaya upaya untuk ingat pada-Nya. Hanya DIA. DIA MAHA TAHU. DIA MAHA DENGAR. 
Merintih mana sekalipun, tak akan ada penyudahnya melainkan dengan sabar. 
Allahu Allah...sukar hati ini untuk terdidik menjadi sabar. 
Aku manusia biasa yang sering melakukan khilaf. 
Masih condong pada bunga-bunga dunia.

Ya Allah, sabar itu sangat sukar diraih tapi bagi orang-orang yang berIman, pasti dia akan berusaha untuk mendidik sabar.


_Mari didik sabar_

0 ulasan: