RSS

Wednesday 6 March 2013

Burung Kertas 6 : Monolog seorang aku.



Hari terakhir hukuman aku dengan Azam. Hari ni kami Cuma sapu daun-daun kering kat bawah pokok jer. Tak berat sangat seperti hukaman sebelum ni. Sebenarnya, seminggu kena hukum nih aku rasa kepalak otak aku free sangat. Tak der dah fikir pasal study. Hehehe...apa tak nya, layan karenah Azam dah sekian. Apa lagi kalau dah bergaduh dengan dia.

Oh, cakap pasal dia, dia mana ek?. Dah lama aku buat kerja sorang-sorang ni. Ini tak adil!. Huh....kalau fikir-fikir, boleh ker aku percayakan si Azam tu?. Kata-kata dia dalam burung kertas tu boleh percaya ke?. Sweater yang dia suruh pinjam aku tu....boleh percaya ker?. Sesekali aku bersin. Gatal hidungku. Yang sebenarnya, aku kurang sihat hari ni. Aku tak leh  berhujan lama sangat. Tadi, Bibik Nita tak suruh aku pergi sekolah. Berehat di rumah. Tapi, aku enggan. Aku nak jugak gi sekolah. Kenapa ye?. Dulu, pantang demam sikit, mula merengek tak nak gi sekolah. Tapi, hari ni?.

“Auuuucchummmm!” Aku bersin lagi sambil menggosok-gosok hidungku yang sudah nampak merah.

“Adawiyah rehatlah...biar aku yang buat semua ni..” Satu suara menyapa tiba-tiba di belakang. Azam!. Aku gembira melihat dia ada di hadapanku sekarang. Errr....kenapa dengan aku ni...haisshhh....jumpa dia macam jumpa barang berharga yang hilang. Azam kelihatan senyum pada ku.

Aku menggelengkan kepala.

“Buat apa pulak kau yang kena buat semua ni?. Kan ini kerja aku jugak.” Bidasku.

“Wah...dah orang kasi kau duduk rileks tu...kau duduk lah. Mengada-ngada demam nak tolong kita kerja.” Azam tersenyum sinis sambil mengambil penyapu di tanganku. Aku menguatkan pegangan.

“Tak nak la...! Aku nak siapkan kerja aku ni jugak. Aku pantang tau, buat kerja separuh jalan”. Tukas ku.

“Degil betullah. Kalau kau pengsan nanti, siapa yang susah?. Aku jugak yang susah angkat kau yang gemuk tu.” 

Eiiiiiii...budak ni...rileks je mulut dia nak kutuk aku gemuk. Aku la yang paling ramping kat sekolah ni tau. Tak kan la....!

“Eiiii...kau tu yang banyak sangat songeh. Kau kira bersyukur tau aku tolong kau habiskan semua ni.” Bentakku geram. Azam ketawa kecil. Aku bersin lagi...lagi..dan lagi....Huh....letih. Kepala rasa berat. Pipiku sudah merona kemerahan.

“Berhentilah.Kau ni degil betul. Aku mampu habiskan daun ni sebelum rehat. Kau duduk bawah pokok sana tu ha...dan, rehat. Pokok tu agak terlindung sedikit daripada orang.” Azam masih memujuk.

 Aku akhirnya akur. Berat sangat rasanya kepala aku ni. Aku terpaksa berehat.

“Oh, nah...sweater kau.. terima kasih.” Aku menghulurkan sweater hitam kepunyaannya. Azam enggan menyambut.

“Kau pakailah dulu. Lagipun, kau demam dan sejuk tu. Nanti, dah tak pakai lagi, kau boleh pulangkan.”Lembut sahaja alunan suara Azam menyapu pangkal telinga ku. Mendamaikan.. Eh, hishhhh....kenapa dengan aku ni?!. Adawiyah...wake up! wake up!. Jangan termakan dengan mulut manis Azam tu. Itu semua lakonan semata-mata!.

“Tak nak ah.. Ini kan satu-satunya sweater yang kau ada dalam dunia ni. Jangan risau, aku dah cuci. Aku tak ada kurap.” Aku menyembunyikan senyumanku di sebalik wajah yang serius. Hehehe...aku geli hati dengan kata-kata ku sendiri. Azam menyambut sweater hitam itu. Tapi...........eh?. Apa dia buat ni??

“Kau lebih perlukan daripada aku. Berhenti daripada sikap degil kau tu. Nanti merosak diri sendiri...” Ujar Azam sambil menyarungkan sweater hitam itu lembut ke badan ku. Aku kaget. Bergemuruh jiwa dan ragaku. Rasa tidak berpijak di bumi yang nyata lagi dah ni. Aku hanya membiarkan sahaja Azam menarik tanganku untuk menuju ke pohon ketapang tempat favorite aku tu untuk duduk di situ. Ah, aku bagai dipukau! Kenapa berlainan benar sikap Azam yang aku kenali sebelum ini berbanding sekarang? Adakah ini lakonan semata-mata?.Aku curiga namun ku pasrah.

“ Kau duduk. Aku buat kerja. Dah, berehatlah..” Lembut nada suaranya membuatkan aku rasa diawang-awangan. Azam kembali menyapu daun-daun kering dan mengumpulnya secara berkelompok. Aku hanya memerhati sahaja. Azam nampak fokus dan bersungguh-sungguh. Entah, hati ini mula rasa lain macam. Rasa seram seram sejuk apabila melihat Azam berpaling dan tersenyum padaku. Apa semua ni?. Ishhhh....

Kepala aku bertambah sakit. Badan rasa panas sangat. Aku melentokkan kepalaku ke batang pokok. Ah....angin sepoi-sepoi bahasa menyapu lembut pipiku. Rambutku lurus dan berwarna perang semula jadi paras bahu itu menari-nari di tiup angin. Indah sungguh.... Kenapa sekarang, aku sungguh rasa indah dan damai?. Rasa selamat dan...hm.... Al-Azam Harith...nama itu mula mengusik qalbu.

Eh...tak...tak....apa aku merepek ni?? Adeiiii...kalau Azam tahu apa yang aku fikirkan sekarang ni, mesti dia mentertawakan aku. Adawiyah, stop it! Udah-udah lah berangan tu. Ingat, jangan main cinta. Nanti kecewa?

Haip....cinta??? alaaa...cinta apa pulak ni??

Aku letih bermonolog. Akhirnya......zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.......................

0 ulasan: