RSS

Monday, 22 October 2012

Tentang Cinta


Assalammualaikum,

Tadi kan...boring...boring sangat..Habih satu buku baca, bukak lagi satu..tapi, tak habih baca...buka lagi satu..last2, aku terjumpa sebuah buku nih..Buku catatan warna biru. Tak silap aku, tu hadiah Tunang kepadaku pada awal sambutan hari lahirku ketika aku berkawan dengannya. Memang rasa sweet sangat. Dia tahu yang aku sangat suka akan buku..Tak kira buku apa...yang penting buku!. Dia bagi aku buku tu untuk coret tentang kisah kami. Sepanjang kami berkenalan. Dia tahu jugak yang aku sangat lah suka menulis, Justeru itu, aku tulislah...kisah d awal pertemuan kami....hehe...senyum sendiri bila baca semua kenangan dalam tu. Meski pahit, namun, bila ia di kenangkan kembali... Allah...memang rasa tek percaya sangat begitulah rentetan perjalanan kami..

Dalam  buku tu jugak...awal-awal lagi aku telah disedarkan dengan hakikat cinta yg sebenar. Kata-kata yang menjadi peransang untuk aku...dia...memelihara perhubungan kami agar ia mempunyai batasnya.Sungguh!

"Cinta   itu  datang   dari  Allah.  Sebaik  mana  pun  strategi  kita,  sekuatmana  pun  usaha  kita,  sekiranya  tanpa  redha  Allah  tidak  akan  menjadi  jugak.  Yang  sebenarnya,  untuk  mendapatkan  cinta,  yang  perlu  kita  tarik  perhatian  adalah  Allah.  Yang  patut  kita  raikan  itu  juga  adalah  Allah.  Apabila  Allah  sudah  sayang  ,berkenan  barulah  cinta  antara  kita  dan  Allah  wujud.  Kemudian  wujud  pula  cinta  kita  dengan  orang  yang  kita  suka  itu.."

Tapi...cinta juga  bukan  skadar  retorika,  namun  perlukan logika juga.

"Cinta  amat  mahal  takrifnya.  Itulah  yang  difitrahkan  oleh  Allah  swt  kepada  hambanya.  Cinta  hanya  tertulis  pada  perkataan,  tapi  gagal  dilihat  pada  zahirnya..  Kerana  cinta  itu  tanggungjawab  dimana  wujud  kesetiaan  dan  kejujuran  di  dalamnya.  Ingat  pada  yang  satu,  jujur  pada  yang  setia,  setia  pada  yang  kasih,  kasih  pada  yang  rindu,  rindulah  pada  yang  menyayangimu.  

Cinta  tak  kan  datang  kalau  tak  dicari,
Cinta  juga  takkan  datang  kalau  tiada  siapa  yang  memberi..
Tapi,
Mencari  biarlah  pada  yang  sudi,
bukan  meminta  pada  yang  simpati..


Pun  begitu, hakikat  jodoh  tu...ia  tetap  rahsia  Allah..
Allah Maha Tahu, sedang hambanya lansung tidak tahu..

Lalu, buku biru  itu  ku  tutup  rapi.  Ku  masukkan  kedalam  dakapan  ku. Duhai  hati...bersabarlah..  Lantas,  secalit  senyuman  mula  kembang  mekar  di  bingkai  bibirku.  Htai  mengucap   syukur  yang  tak  terhingga  kehadrat  Illahi.




Friday, 19 October 2012

Cinta Kasih Sayang Rindu



Assalammualaikum,

Demi sebuah ikatan,  demi  secebis  kenangan,  demi  rasa  cinta  kasih  sayang  dan  rindu.. Ku  gores  tinta  kaku  ini  dengan  hati  yang  petah  dalam  bicara..Meski  kedengannya  tiada  dalam  relung  suara,  namun..jiwaku  kini  meraikannya.  Allah..Allah..Allah...demi  sebuah  pertalian  hati  yang  dianugerahi..akan ku  simpul  mati  dalam  tali  hidupku. Allahu Akhbar..!

Sahabat,
Di  medan  ilmu  kita  dipertemukan,
Atas  jalinan  kasih  yang  tiada  tepian
mencipta  bingkisan  kenangan  dalam  hilai  mesra
menitip  rembesan air  mata  dalam  perpisahan..

Sahabat,
Aku  ke  sini,  engkau  ke  sana,  dia  entah  kemana.
Pun  jauh  jasad  terpisah  sudah,
Atas  ikatan  ukhwah  yang  telah  terbina,
kita  tetap  menyulam  rasa  dalam  maya  nan siber
dalam  konteks  tiada  sempadan
aturan kemudahan  Allah  kurniakan  sebagai  jaringan

Pabila  ku  pahatkan
CINTA  KASIH  SAYANG  RINDU
dalam  dada  sanubariku
ia  tetap  di  situ  dengan  ikhlas  terus  menyatu...

Sahabat,
Kita bersatu  dalam  ukhwah  kerana-Nya
tanpa  mengira  warna  kulit
tanpa  menghitung  harta  melata
teguh  berdiri  dalam  alunan  kasih  sayang

Sahabat.... 
Ukhwah  kita,
mengikat  tali  persaudaraan
utuh  dan  gah  dalam  satu  kalimah
kekal  walau  di  mana jua
bersama  dan  terus  bersama
berpesta  dalam  semangat  yang  jihad
terus  mujahadah
untuk  istiqamah
dalam  redha
kekal   tawaduk
berkat Qanaah..

Ayuh  cinta, gapai  sifat  para  Salafuna  Shaleh..
Ayuh  kasih, genggam  jiwa  Rabiatul Adawiyah,
Ayuh  sayang, semat gigih bunga agama kita Fatimah Az-Zahra,
Ayuh  rindu, damba  mahligai  Jannatul  Firdausi..

Dengan  lafas  bismillahirahmannirahim,
Aku  sayangi  kamu  kerana  Allahu  Ta'ala..
Terima  Kasih  Tuhan  ku
Kerna  mempertemukan  aku  dengan
mereka..


# Dedikasi  untuk  sahabat  seperjuangan  saya ,  Nurr  Azleen, Amyza  Iskandar  dan  Ezzah  Ubaidah..

Karya :  Siti  Hajar  Ahmad
19/10/12 23:18



7 Golongan Mulia


Assalammualaikum,

7  GOLONGAN  MULIA


Abu  Hurairah  r.a  telah  meriwayatkan  bahawa  Rasulullah  s.a.w  bersabda  yang  bermaksud :

"Ada  tujuh  golongan  yang  akan  Allah  naungi  di  bawah  A'rasy-NYA  pada  hari  yang  tidak  ada  tempat  bernaung, kecuali  naungan-Nya, iaitu :

1 Pemimpin  yang  adil.  Tiada  dipedulikan  pemimpin  yang  zalim  dan  yang  suka  mengaut  keuntungan untuk  peribadinya.


2 Pemuda  yang  giat  beribadah  kepada  Allah.  Tiada  dipedulikan  pemuda  yang  malas  dan  leka.


3 Orang  yang  berzikir  kepada  Allah  di  tempat  yang  sunyi  sampai  air  matanya  menagalir  kerana  rasa  takutnya  kepada  Allah.


4 Orang  yang  hatinya  selalu  terkait  dengan  masjid  saat  mereka  keluar  sampai  kembali  lagi  masuk  ke  masjid.


5 Orang  yang  bersedekah  dengan  sembunyi-sembunyi  sehingga  orang  lain  yang  ada  di  kanan  dan  kirninya  tidak  mengetahuinya.


6 Dua  orang  yang  saling  mencintai  kerana  Allah  maka  mereka  berkumpul  dan  berpisah  semata-mata  kerana  Allah.


7 Lelaki  yang  diajak  membuat  cemar  oleh  wanita  cantik,  tetapi  dia  menolaknya  dengan  berkata : "  Aku  takut  kepada  Allah.  "


Sedekah  yang  dianjurkan  untuk  diberikan  secara  sembunyi-sembunyi  adalah  sedekah  yang  sifatnya  sunnah,  bukan  wajib  seperti  Zakat.

Abu  Samah  telah  menyebutkan  tujuh  golongan  tersebut  dalam  sebuah  Syair :  Nabi  ala-Mustafa  telah  bersabda:
"Sesungguhnya  ada  tujuh  orang  yang  akan  Allah  naungi  dalam  naungan-Nya  iaitu  yang  saling  mencintai  kerana  Allah,  memelihara  kesucian  diri,  sejak  muda  tumbuh  dalam  ibadah, tulus  bersedekah,  menangis  kerana  Allah,  kalbunya  bergantung  di  masjid  dan  pemimpin  yang  adil.





Teks :  Teacher Ruby
Sumber : Isu 09/ Gen- Q/ ms:13

Tuesday, 16 October 2012

BUKAN LEGASI PICISAN

Assalammualaikum....

" Nama  saya  Qamari,  datang  untuk  meminta  sumbangan  daripada  pihak  tuan  sempena  program  anjuran  kami.  Saya  pengarah  program  ini," Ujar  lelaki  itu  sebaik  membuka  pintu  bilik.

"Oh,  silakan  masuk.  Pengarah program  sendiri  yang  datang?  Silakan."  Luqman  nampak  berminat.  Setelah  duduk,  Luqman  segera  berbicara.

"Program  apa?"  Lelaki  berkopiah  di  hadapannya  duduk  bersandar  sambil  mengeluarkan  sampul  besar  dari  begnya.  Dia  menghulurkan  sampul  tersebut  dengan  tangan  kiri  ,  sambil  tangan  kananya  memegang  pen.

"Program  pembinaan  sahsiah  anak  muda.  Tuan,  kita  diambang  kemusnahan,  jenayah  dan  gejala  sosial  semakin  meruncing.  Zina,  pembuangan  bayi,  sumbang  mahram,  kes  merompak,  ragut  dan  rempit  meningkat  setiap  masa.  Masyarakat  perlu  dirawat  segera, "  Ujar  Qamari.

" Rawat?  Dengan  kursus?"  Luqman  menatap  mata  Qamari.

"Ya.  Hanya  ilmu  mampu  merawat  jiwa  yang  sakit.  Kursus  ini  akan  mengajak  remaja  kembali  kepada  al-Quran  dan  sunnah  Nabi  s.a.w."

"Saudara  mahu  mengajak  remaja  memahami  al-Quran  dan  sunnah?"  Luqman  menggeleng.  Qamari  terpegun  melihat  reaksi  itu.  Dia  memandang  bulat  wajah  Luqman  lantas  berkata...

"Tuan,  ini  adalah  kebenaran  dan  fakta. 'Ignoring  the  facts  may  give  you  satisfaction.  But  it  will  lead to  a  catasrophe  that  cannot  be  ignored."

"Saya  tidak  menafikan,  saya  cuma  tidak  yakin."

"Legasi  yang  dibawa  oleh  Nabi  Muhammad  al-Amin  adalah  visi  yang  paling  sempurna.  Mustahil  ada  kelompangan.  Baginda  berjaya  membentuk  manusia  paling  hebat  dalam  sejarah  kemanusiaan  yang  dibentuk  dalam  kalangan  sahabatnya.Para  sahabat  sanggup  sehidup  semati  dalam  langkah,  senafas  dan  senyawa  dalam  setiap  peperangan,  menyokong  aspirasinya  dalam  kecintaan  total  dan  komitmen  tertinggi.  Rasa  itu  yang  mahu  kami  tanamkan  dalam  jiwa  remaja."

Luqman  mengangguk."  Itu  saya  setuju.  Tetapi,  saya  percaya  program  ini  akan  gagal."  Dia  menunding  jari  kearah  kertas  kerja  di  dalam  sampul  besar  itu.

"  Kenapa  tuann  beanggapan  begitu?"

"  Kerana  dua  sebab,  pertamanya  pada  awal  pertemuan  tadi  saudara  tidak  memberi  salam  ketika  masuk.  Keduanya,  saudara  menyerahkan  fail  ini  dengan  tangan  kiri.  Sedangkan  dua  perbuatan  itu  menyalahi  sunnah.  Bagaimana  seorang  yang  tidak  beristiqamah  mengamalkan  sunnah  mampu  mendidik  orang  lain  mencintai  Nabi?"  Soal  Luq man  tenang.

Wajah  Qamari  berubah  merah,  marahnya  membuak.  Dengan  suara  yang  keras,  dia  melontarkan  bicara...

"  Tuan  mahu  menghina  dan  merendahkan  orang  agama?  Adakah  tuan  berfikiran  sekular  membenci  kepada  yang  berkopiah?"

Luqman  tenang,  dia  menyambung, "  Jika  inilah  respons  saudara  terhadap  teguran  saya,  program  ini  pasti  gagal. Nabi  menyatakan  dalam  satu  sabda  Baginda  yang  sangat  masyhur :' Sesungguhnya  aku  diutuskan  untuk  meneympurnakan  akhlak  yang  mulia.'  Baginda  menterjemahkan  pekerti  sejajar  dengan  al-Quran.  Baginda  seorang  lelaki  lembut  dan  penyantun,  merendah  diri  dan  tidak  becakap  kasar.  Apatah  lagi  berhadapan  dengan  orang  yang  kurang  berilmu  seperti  saya,  sepatutnya  saudara  terlebih  dahulu  berhemah,  bukan  melatah."  Ujar  Luqman  dengan  jelas.

"Qamari  membalas, "  Melatah  kepada  orang  sombong  tidak  salah.  Orang  macam  tuan  memang  suka  meninggi  diri."

"Saudara  Qamari,  saya  graduan  Usuluddin  universiti  Timur  Tengah.  Saya  ditakdirkan  menjadi  pengurus  syarikat.  Saya  bukan  sekularis.  Saya  minta  maaf  jika  ayat  saya   tadi  seolah-olah  meninggi  diri.  Saya  sebenarnya  mahu  menguji  dan  menegur  sahaja.  Membawa  sunnah  Nabi  itu  bukan  sekadar  berkopiah  dan  berserban.  Berakhlak  mulia  juga  termasuk  dalam  sunnah  Nabi  kita.  Kita  wajib  memegang  akhlak  itu  setiap  masa.  Jangan  sampai  melatah  disebabkan  ujian  picisan.  Allah  berfirman, maksudnya : "Maka  berpegang  teguhlah  engkau  kepada  Al-Quran  yang  telah  diwahyukan  kepdamu,  kerana  sesungguhnya  engkau  berada  di  atas  jalan  yang  lurus." (Surah  al-Zukhruf 43:43)"

Qamari  terkebil-kebil,  dia  mula  menyedari  bahawa  lelaki  di  hadapannya  bukanlah  sembarangan  orang.  Dia  mula  merasakan  betapa  bodohnya  dia  bertindak  terburu-buru  dan  mengikut  emosi.

Membudayakan  sunnah  Nabi  tidak  semudah  yang  dibicarakan,  ia  bukan  legasi  picisan!

"  Apa  pun  saya  pasti  menyokong  program  ini,"  Ujar  Luqman  sambil  tersenyum.  Qamari  terbata.

"  Maafkan  saya  atas  kesilapan  sebentar  tadi."  Ucapan  maaf  mercup  dari  bibir  Qamari  demi  meleraikan  khilaf  kecil.  Luqman  menghulukan  tangan,  tanda  menerima  ucapan  maaf  sekali  gus  menyatukan  silaturahim.

"Qamari,  islam  itu  cara  kita  bergaul,  bertutur,  melihat  dan  mentafsir.  Bukan  sekadar  bahan  yang  dikursuskan  dalam  modul,  tetapi  diabaikan  dalam  kehidupan  sebenar.  Islam  itu  cara  hidup  yang  berpaksikan  legasi  Nabi  Muhammad  s.a.w"  Lembut  pertuturan  Luqman.  Qamari  angguk..  Dia  pasti  paradigma  kehidupannya  berubah  setapak  lagi.


Teks : A  Ubaidah  Alias
Majalah : Gen-Q  /  Isu  09  /  ms 34-35





# Setinggi  penghargaan  buat  sahabat  saya  Amyza  Iskandar  yang  telah  meminjamkan  majalah  ini  buat saya.  Teks  tersebut  sangat  menarik  perhatian  saya.  Ayuh  sahabat,  perbetulkan  niat  kita  dalam  menyampaikan  dakwah.  Yang  utama,  jauhi  RIAK!

Thursday, 11 October 2012

Muzium Kenangan (Dalam bicara tentang sungai)

Assalammualaikum,
Panorama Sungai Debak.





Dalam  aturan  waktu  yang  tak  pernah  berhenti,  kaki  terpacak  pada  bumi  yang  kian  gontai.  Mata menular  pada  lukisan  alam  yang  kian  berubah.  Hati  meratap  sayu  pada  damai  yang  kian  malar. Tanpa dalam  undangan,  rembesan  mutiara  jernih  menyelinap denai  pipiku.  Hati  mula  diusung  pilu.  Ya,  di  sini...  Aku  sedang  terpacak  kaku  di  sini.  Tempat  yang  ku  anggap  sebagi  muzium  kenangan  tika  zaman  kanak-kanakku,  zaman  remajaku  dan  sehinggalah  sekarang  zaman  dewasaku.

AllahuRabbi..Nikmat  dalam  bernyawa  yang  Tuhanku  limpahkan  padaku  ini  terlalu  banyak  dan  melimpah  ruah  sehingga  aku  boleh  terpacak  semula  di  sini.

Ini  medan  permainan ku..
Aku,  adik-beradik,  dan,  rakan-rakanku..

Masa  kanak-kanakku..
Tertawa  riang  dan  gembira  apabila  melihat  tembakul  melompat-lompat  di  gigi  air.  Air  tampak  jernih dan  tenang. Ada reba-rebak( kayu-kayu uzur )  yang  hanyut  di  bawa  arus  terdampar  di dada  tanah  becek  itu.

. "Hey,  mari  kemari.  Mari  mandi  bersama  kami.  Airnya  segar  dan  dingin.."  Kata  sahabatku
. "Sini  ada  buah  tajo,  mari  kita  kutip  dan  bawak  balik.. Boleh  kita  goreng  dan  makan  bersama-sama". Aku  melempar  senyum  gembira  mendengar  omelan  sahabatku  yang  lagi  satu.
"Jangan  main  jauh  sangat,  nanti  kaki  ditusuk  duri  pohon  mulong."  Kakak  memberi  amaran. Pun  begitu,  kakiku  luka  berdarah  ditusuk  duri  dan  kaca-kaca..akibat  kedegilanku.
" Nak  belajar  berenang?  Meh,  kakak  tunjukkan.." Sayugia,  tangan  kakak  lepaskan dari  padanku,  aku  tenggelam  timbul  kelemasan.  Mujur  kakak  sempat  menyambar  rambut  panjangku.
"Kat  sini  banyak  ikan.  Kamu  tolong  jaga  kail  abang. Sementara,  abang  memasang  pukat  d  hujung  sana."  Aku  mengangguk.  Abang  ku  yang  paling  tua  berlalu  di  hujung  muara  sungai.  Ku  lihat  kesungguhannya  dalam  memasang  pukat.  Bila  dapat  hasilnya,  ia  memang  lumayan. Aku  melonjak  keriangan.

Jambatan Baru
Bila  tiba  zaman  remajaku..
Di  sini  medan  duka, suka  dan laraku.  Ku  membawa  diri  dari  kecemukkan  dunia.  Aku  luahkan  dalam  pantulan  air  yang  kian  berubah.

Aku  mencarik-carik  segala  kertas  dan  buku (Diary)  dengan  penuh  emosi.  Ah,  menyakitkan!  Lalu  ku lempar  penuh  kebencian  ke  dasar  sungai..Ini  cinta  pertamaku.Yakni,  cinta  monyet!.  Aku  tak  mahu  melihat  segala  coretan  hati  dan  surat  menyurat  dari  dia  muncul  di  hadapan  ku  lagi.
"Aku  tersasar  jalan.. Aku  silap  memilih.  Aku  rasa  aku  hancur!.  Bagaimana  lagi?  Tengok  diriku  di  balik  air  tu.. Ianya  sungguh  menyedihkan!"  Luah  sahabat  karibku.  Aku  turut  bersedih.  Aku  bawa  jasadnya  tenggelam  dalam  dakapanku.  Semoga  kesedihannya  berkurangan.
"Aku  tak  mampu  hadapi  duri-duri  dunia.  Aku  lemah  tak  terdaya.  Aku  fobia.  Aku  takut.  Aku  sedih...!"  Itu  jeritan  batinku.  Air  mataku  menitik  lalu  jatuh  ke  sungai.  Kocak airnya  semakin  membuatkan  jiwaku  semakin  larut.
"Aku  dah  ada  dia.  Dia  sayang  padaku.  Kau  tahu,  dia  hadiahkan  aku  barang.  Dia ambil  berat  padaku.."  Luahan  sahabatku  yang  lagi  satu  padaku  sambil  melontarkar  bekas  minuman  ke  dalam  sungai.  Aku  tersenyum.. Kami  sudah  remaja..  Kami  sudah  punyai  jiwa  untuk  disayangi,  dan  menyayangi.  Dan  disini,  seakan  saksi  ceritera  hidup  kami..
"Nanti,  kita  bawa  ulam-ulaman  ini  duduk  di  jambatan  k?  Aku  buat  sambal.  Kau  jangan  lupa  pulak bawak  sebotol  air  sejuk  beku."  Aku  mengarah  temanku.  Kami  ketawa  riang  sambil  bercerita  banyak  perkara.  Burun-burung  yang  terbang  riang  di  langit  merah  turut  meraikan  tawa  kami.  Bila  azan  maghrib  mula  berkumandang..kami  pulang  dengan  hati  yang  tenang.  Esok,  pasti  ke  sini  lagi..dengan  menbawa  cerita  yang  seterusnya..
Jambatan Lama
Melangkah  ke  alam  dewasa..
Disini  menjadi  medan  penghilang  lelah  dan  penyejuk  jiwa.  Lukisan  alam  yang  semakin  berubah.  Dibina  jambatan  baru  untuk   meggantikan  jambatan  yang  dulunya  uzur.  Rumput2,  sudah  tua  dan  tidak  berwarna. Kelebaran  sungai  semakin  ketara.  Airnya  bagaikan  'milo  peng'.  Sampah  sarap  kian  sarat!  Tapi, ia  tetap  jua  mengalir.. Rebak-rebak  yang  berusia  puluhan  tahun  itu  tetap  setia  menemani.

"Aku  sudah  bertunang.  Tak  lama  lagi  akan  melangkah  ke  alam  perkahwinan.  Semoga  Allah  permudahkan  segalanya  untu  aku."  Aku  menghayunkan  kaki  pada  untaian  jambatan  itu.  Sahabatku  tersenyum  gembira.  Dia  mengangguk  dan  mengucapkan  Alhamdulillah.
"Segalanya  akan  menjadi  lebih  baik.  Yakin  pada  diri..  InsyaAllah,  percaturan  Allah  itu  hebat".  Ya...ini  yang  ku  tuturkan  pada  hatiku.  Aku  membuang  pandangan  ku  jauh  ke  dasar  sungai.  Semoga  Allah  melindungi  dan  merahmati  hidupku..


Ya.....disini  muzium  kenangan  ku.  Ceritera  yang  berbingkai  dan  punyai  banyak  anugerah  terindah  yang  telah  ku  nobatkan  dalam  relung  waktu.  Syukur  Alhamdulillah,  kerana  aku  masih  mampu  ke  sini  untuk  menikmati  lukisan  alam  yang  man  dan  permai..




Tuesday, 9 October 2012

Tutup Aurat, Akhlak Terpelihara.

Assalammualaikum,

Ok. Hari ni aku rasa nak membebel..
hehehehe. . . . . .


Nak  kongsi  satu  cerita, Allahu Rabbi...dalam  dunia  serba  moden  ni  kan,  aku  agak  frust  sekali  dengan  segelintir  sikap  dan  persepsi  manusia  skang  ni...ish...ish...ish...  Aku  nak  cerita  pasal  tudung  labuh  dan  baju  muslimah.  Mukhtahir  ini,  kedua-dua  helai  item  tersebut  agak  sukar  untuk  di  dapati  di  pasaran.  Kenapa  ya?

Lebih-lebih  lagi  kat  tempat  aku  nih.  Kalau  nak  pergi  beli,  terpaksa  pergi  kat  bandar.  Kat  bandar  pulak...entah  ape2  ntah  la  deorang. Pernah  sekali,  aku  nak  beli  tudung  labuh  bidang  60.  Satu  pasar aku  pusing.  Last-last  aku  tanya  dengan  sebuah  kedai  ni  yang  jual  kain  baju  dan  tudung-tudung.

"Kak,  tudung  bawal  labuh  ader  x?" <---- Ini  versi  Malaya.   Tapi  hari  tu  aku  cakap  serawak.. Ngeh,,,ngeh...ngeh...

"Ada.  Adik  nak  berapa  helai?"  Ramah  tamah  kakak  tu  jawab.  Aku  terus  tertinjau-tinjau.  Dalam  hati  aku  cakap,  mana  pulak  tudung  yang  dia  maksudkan  ada  tu  yer?.  Sedangkan  aku  tak  nampak  sehelai  pun  tudung  labuh  yang  tergantung  dalam  kedai.  Yang  ada  cuma  tudung-tudung  masa  kini,  macam  selendang,  tudung  exspress  dan  banyak  lagi.

"Tudung nya  mana  kak?"

Kakak  tu  jawab  sambil  senyum....

"Ada.  kat  dalam  stor.  Nanti  akak  ambilkan."

Uwaaahhhh!!!!  DALAM   STOR!!!

Rasa  disiat-siat  hati  aku  ni.. pedihhhh!  Sampai  hati  deorang  letak  tudung  labuh  dalam  stor.

Apa?  Tudung  labuh  ni  kuno  sangat  ke?  Tak  ikut  perkembangan  semasa? Bukan  trend  terkini?  Tak  laku?.  Malu  nak  show  tudung  labuh  kat  luar  kedai?...  Ya  Allah...kecewanya...
Sedangkan,  tudung-tudung  lain  melambak  pulak  di  luar.  Bagaimana  macam  tu??  Patutulah,  wanita  sekarang  semua  pakai  tudung  tak  betul.  Konon  ekot  trend,  tapi,  tak  sedar ke...semua  tu  boleh  menuju  ke  arah  tabarujj?.. malah  penutupan  aurat  pun  tak  sempurna.  Tudung  sekadar  nak  tutup  rambut  je. macammana  bahagian  lain?.  Bahagian  lain  yang  tak  tutup  sempurna  tu  boleh  menyebabkan  fitnah.  Boleh  membangkitkan  nafsu  lelaki  kalau  terpandang.  Tak  sedar  ke?.

Kalau  nak  cerita  bab  tutup  aurat  memang  tak  kan  habis.  Tapi,  aku  cuma  bagi  nasihat.    Jaga  aurat  baik-baik.  Kita  tidak  tahu,  walaupun  kita  rasa  kita  dah  tutup  rambut  kita  dengan  baik,  tapi  tak  tutup  bahagian  lain,  kita  boleh  mendatangkan  fitnah  dan  menarik  dosa  dari  kita  mahupun  kepada  orang  lain.Bukan  nak  cakap  aku  ni  baik  ke  apa.. aku  pun tengah  belajar  nak  tutup  aurat  dengan  sempurna  jugak  nih.

Itu  bab  tudung,  Ni  pulak  bab  baju  muslimah.

Sekarang  nih  susah  sangat  nak  carik  baju  muslimah  yang  betul-betul  menepati  syariat.  Sekarang,  banyak  dijual  dalam  mana-mana  kedai..ataupun  kat  kedai  on9  jugak,  baju  muslimah  yang  pendek-pendek.  Paras  lutut  biasa  kita  tengok.  Tapi,  yang  bawah  lutut??.  hurm....ada  jugak  baju  muslimah  yang  di  reka  ber'shape'  sampai  boleh  menunjukkan  lekuk  badan.  Benda  macam  tu  boleh  mendatangkan  fitnah  jugak.

AWAS  dengan  si  mata  keranjang.  Jangan  biarkan  kita  jatuh  ke  lembah  dosa  dengan  percuma  gara-gara  tak  tutup  aurat  dengan  sempurna.

Jom,  tutup  aurat  dan  pelihara  akhlak..
"Tak  semestinya  orang  yang  menutup  aurat  tu  baik,  tapi  orang  baik,  mesti  tutup  aurat.."


oK...nI  aku  kopi  and  pasta  kat  blog  lain  pasal  bab  adab  menutup  aurat.  Jom  baca,  fahami  dan  amalkan  bersama-sama. InsyaAllah,  semoga  Allah  melimpahkan  rahmat-NYA  utk  kita.  Semoga  berubah  hati  kita  dan  terbuka  pintu  hati  kita  untuk  berubah..  Beristiqamahlah...

ADAB BERPAKAIAN MENURUT ISLAM

Bismillahirrahmanirrahim.
Firman Allah s.w.t. dalam Surah al-A`araf, ayat 26 yang bermaksud;
“Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan- bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmat-Nya kepada hamba-hamba-Nya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).”

Islam yang diturunkan oleh Allah s.w.t. kepada seluruh umat manusia melalui Nabi
Muhammad s.a.w. adalah penyelamat dan pembawa rahmat kepada mereka dan seluruh
kehidupan mereka. Ia penyelamat manusia dalam setiap kegiatan dan kehidupan mereka
di dunia dan memberi rahmat kepada manusia di saat bertemu kembali dengan Tuhan
mereka di akhirat kelak.

Dalam hal ini, Islam telah memperincikan secara jelas tentang adab dan peraturan dalam mengurus kehidupan manusia termasuklah dalam hal yang berkaitan dengan pakaian dan perhiasan untuk mereka.
Islam sebenarnya adalah agama yang mudah dan memudahkan umatnya bila garis dasar
yang ditetapkan dalam berpakaian ialah menutup aurat dan bersih. Aurat mengikut
jumhur ulama bagi lelaki ialah dari bawah lutut hingga ke atas pusat mereka. Walau
bagaimanapun, adab dan kesopanan dalam berpakaian menurut Islam menambahkan
sehingga ke atas bahu apabila kita diminta meletakkan kain atau pakaian lain menutupi
hingga ke atas dua bahu ketika hendak sembahyang.

Manakala aurat bagi wanita ialah seluruh tubuh mereka kecuali muka dan dua tangan
bermula dari pergelangan tangan mereka. Ada juga pendapat yang menyatakan bahawa
seluruh tubuh wanita itu adalah aurat termasuk muka mereka dengan alasan muka juga
boleh menarik perhatian lelaki yang “hatinya berpenyakit” dan akan menimbulkan fitnah
dalam masyarakat.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah An-Nur, ayat 31 bermaksud;
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat
pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan
mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang
zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan
tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka
melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-
anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi
saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang
perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang
gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan,
atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah
mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari
perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang
yang beriman, supaya kamu berjaya.”

Selain itu, Islam yang diterima oleh seluruh manusia di seluruh pelusuk dunia adalah
berpunca dari pembawa yang sama iaitu Nabi Muhammad s.a.w. dan baginda adalah dari
bangsa Arab yang berpakaian mengikut budaya bangsa baginda.
Oleh sebab puncanya bermula dari bangsa Arab yang mana cara pemakaian mereka ialah jubah, serban atau kopiah (sesuatu yang menutup kepala) bagi lelaki dan berjubah labuh menutup seluruh tubuh bagi wanita, maka ia juga turut dikira sebagai budaya pemakaian Islam bahkan lebih jauh lagi ia sudah dicap sebagai imej Islam itu sendiri.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud;
“Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh ikutan yang baik.”
Rasulullah s.a.w. sendiri dalam segala segi manjadi rujukan dan ikutan setiap umat Islam
yang komited dan istiqamah dengan suruhan agama, maka mereka turut meniru dan
membudayakan setiap amalan dan tindakan termasuklah cara Rasulullah s.a.w.
berpakaian dalam hidup mereka.
Itulah yang melambangkan imej dan syiar Islam sehinggakan keperibadian seseorang
hamba itu turut dinilai melalui cara mereka berpakaian.
Firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Ahzab, ayat 59 yang bermaksud;
“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-
perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh
tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal
(sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan
(ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Inilah antara lambang kesempurnaan dan ajaran bagaimana Islam mendidik umatnya
dalam berpakaian dan memilih pakaian yang melambangkan ketaqwaan kepada Allah.
Oleh itu, kita sebagai umat Islam dan selagi kita meyakini bahawa setiap ajaran Islam itu
benar dan meyakini bahawa Allah itu benar, maka kita akan dengan rela hati memilih dan
berpakaian menurut Islam dan menjulang tinggi pakaian yang manjadi syiar dan lambang
keislaman dan ketaqwaan kita walaupun ada mereka yang membenci, marah atau
menyerang kita.
Ketahuilah, hakikatnya mereka mahu menyerang Islam itu sendiri tetapi mereka
memperalatkan seorang dua golongan yang berperangai syaitan tetapi meniru pakaian
Islam.
Yakinlah Allah tetap bersama kebenaran dan Allah pasti bersama kita selagi kita bersama
kebenaran.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah an-Nisa`, ayat 85 yang bermaksud;
“Sesiapa yang memberikan syafaat (tauladan) yang baik nescaya ia akan memperoleh bahagian (pahala) daripadanya; dan sesiapa yang memberikan tauladan yang buruk, nescaya ia akan mendapat bahagian (dosa) daripadanya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas semua perkara.”

Sewajarnya seseorang itu memakai pakaian yang sesuai kerana pakaian sopan dan menutup aurat adalah cermin seseorang itu Muslim sebenar.

ISLAM tidak menetapkan bentuk atau warna pakaian untuk dipakai, baik ketika beribadah atau di luar ibadat. Islam hanya menetapkan bahawa pakaian itu mestilah bersih, menutup aurat, sopan dan sesuai dengan akhlak seorang Muslim.




Di dalam Islam ada garis panduan tersendiri mengenai adab berpakaian (untuk lelaki dan wanita) iaitu
:

1. Menutup aurat
AURAT lelaki menurut ahli hukum ialah daripada pusat hingga ke lutut. Aurat wanita pula ialah seluruh anggota badannya, kecuali wajah, tapak tangan dan tapak kakinya. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Paha itu adalah aurat." (Bukhari)

2. Tidak menampakkan tubuh
PAKAIAN yang jarang sehingga menampakkan aurat tidak memenuhi syarat menutup aurat. Pakaian jarang bukan saja menampak warna kulit, malah boleh merangsang nafsu orang yang melihatnya.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku lihat ialah, satu golongan memegang cemeti seperti ekor lembu yang digunakan bagi memukul manusia dan satu golongan lagi wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang dan meliuk-liukkan badan juga kepalanya seperti bonggol unta yang tunduk.
Mereka tidak masuk syurga dan tidak dapat mencium baunya walaupun bau syurga itu dapat dicium daripada jarak yang jauh." (Muslim)

3. Pakaian tidak ketat
TUJUANNYA adalah supaya tidak kelihatan bentuk tubuh badan

4. Tidak menimbulkan riak
RASULULLAH SAW bersabda bermaksud: "Sesiapa yang melabuhkan pakaiannya kerana perasaan sombong, Allah SWT tidak akan memandangnya pada hari kiamat." Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesiapa yang memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan pada hari akhirat nanti." (Ahmad, Abu Daud, an-Nasa'iy dan Ibnu Majah)

5. Lelaki, wanita berbeza
MAKSUDNYA pakaian yang khusus untuk lelaki tidak boleh dipakai oleh wanita, begitu juga sebaliknya. Rasulullah SAW mengingatkan hal ini dengan tegas menerusi sabdanya yang bermaksud: "Allah mengutuk wanita yang meniru pakaian dan sikap lelaki, dan lelaki yang meniru pakaian dan sikap perempuan." (Bukhari dan Muslim)
Baginda juga bersabda bermaksud: "Allah melaknat lelaki berpakaian wanita dan wanita berpakaian lelaki." ?(Abu Daud dan Al-Hakim).

6. Larangan pakai sutera
ISLAM mengharamkan kaum lelaki memakai sutera. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Janganlah kamu memakai sutera, sesungguhnya orang yang memakainya di dunia tidak dapat memakainya di akhirat." (Muttafaq 'alaih)

7. Melabuhkan pakaian
CONTOHNYA seperti tudung yang seharusnya dipakai sesuai kehendak syarak iaitu bagi menutupi kepala dan rambut, tengkuk atau leher dan juga dada. Allah berfirman bermaksud: "Wahai Nabi, katakanlah (suruhlah) isteri-isteri dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman, supaya mereka melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun dan Maha Penyayang." ?(al-Ahzab:59)

8. Memilih warna sesuai
CONTOHNYA warna-warna lembut termasuk putih kerana ia nampak bersih dan warna ini sangat disenangi dan sering menjadi pilihan Rasulullah SAW. Baginda bersabda bermaksud: "Pakailah pakaian putih kerana ia lebih baik, dan kafankan mayat kamu dengannya (kain putih)." (an-Nasa'ie dan al-Hakim)

9. Larangan memakai emas
TERMASUK dalam etika berpakaian di dalam Islam ialah barang-barang perhiasan emas seperti rantai, cincin dan sebagainya.
Bentuk perhiasan seperti ini umumnya dikaitkan dengan wanita namun pada hari ini ramai antara para lelaki cenderung untuk berhias seperti wanita sehingga ada yang sanggup bersubang dan berantai.
Semua ini amat bertentangan dengan hukum Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: "Haram kaum lelaki memakai sutera dan emas, dan dihalalkan (memakainya) kepada wanita."

10. Mulakan sebelah kanan
APABILA memakai baju, seluar atau seumpamanya, mulakan sebelah kanan. Imam Muslim meriwayatkan daripada Saidatina Aisyah bermaksud: "Rasulullah suka sebelah kanan dalam segala keadaan, seperti memakai kasut, berjalan kaki dan bersuci."Apabila memakai kasut atau seumpamanya, mulakan dengan sebelah kanan dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Apabila seseorang memakai kasut, mulakan dengan sebelah kanan, dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri supaya yang kanan menjadi yang pertama memakai kasut dan yang terakhir menanggalkannya." (Riwayat Muslim).

11. Selepas beli pakaian
APABILA memakai pakaian baru dibeli, ucapkanlah seperti yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan At-Tarmizi yang bermaksud:
"Ya Allah, segala puji bagi-Mu, Engkau yang memakainya kepadaku, aku memohon kebaikannya dan kebaikan apa-apa yang dibuat baginya, aku mohon perlindungan kepada-Mu daripada kejahatannya dan kejahatan apa-apa yang diperbuat untuknya. Demikian itu telah datang daripada Rasulullah".

12. Berdoa
KETIKA menanggalkan pakaian, lafaz- kanlah: "Pujian kepada Allah yang mengurniakan pakaian ini untuk menutupi auratku dan dapat mengindahkan diri dalam kehidupanku, dengan nama Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia.
"Sebagai seorang Islam, sewajarnya seseorang itu memakai pakaian yang sesuai menurut tuntutan agamanya kerana sesungguhnya pakaian yang sopan dan menutup aurat adalah cermin seorang Muslim yang sebenar.



Aku  nak  minta  maaf  ,  menyusun  10  jari  ni  rapat-rapat  sekiranya,  sepanjang  penulisan  aku  ni  dalam  bab  tutup  aurat  telah  menyingung  hati  dan  perasaan  anda.  Tolong  tegur  aku  kiranya  aku  tersilap..

Kepada, Tuan  Guru,  Tuan  Syeikh,  ustazah,  Ustaz, atau  saudara  saudari  di  luar  sana  yang  ingin  menambah  baik  penulisan  ini,  sila  bagi  komen.  Okey..

Barakallahu feekum.. 



Monday, 1 October 2012

Azabnya Seksa Kubur

Assalammualaikumm

MARI  BACA  JAP...

Sebagai  orang  islam  yang  beriman,  kita  wajib  mempercayai  dan  meyakini  tentang  adanya  pembalasan  di  hari  akhirat.  Jka  tida  ada  pembalasan  di  akhirat  sama  ada  pahala  atau  dosa,  baik  atau  buruk,  kenapakah  Allah  SWT  menyediakan  syurga  dan  neraka?.  Orang-orang  islam  yang  beriman  lagi  beramal  soleh  di  tempatkan  Allah  SWT  didalam  Syurga-NYA  yang  penuh  kenikmatan. Manakala  bagi  mereka  yang  melakukan  dosa  kemungkaran  dimasukkan  kedalam  neraka  Allah  SWT.

Sebagai  orang  islam  yang  taat  dan  patuh  dengan  segala  ajaran  islam  yang  dibawa  oleh  junjungan  besar  kita  Nabi  Muhammad s.a.w  kita  wajib  mempercayai  adanya  pembalasan  di  hari  akhirat  kelak. Apabila  kita  mempercayainya  dengan  yakin,  sudah  tentu  kita  akan  lebih  berhati-hati  dalam  membuat sesuatu  tindakan.

Apabila  terlintasnya  di  hati  untuk  melakukan  sesuatu  yang  bertentangan  dengan  hukum  syarak  atau  yang  boleh  mendatangkan  dosa,  kita  mungkin  akan  berfikir  berhati-hati  untuk  melakukannya.  Contohnya,  apabila  malas  hendak  solat,  terus  teringatkan  adanya  pembalasan  dari  Allah  SWT.  Dalam  kubur  sudah  mendapat  seksaan  daripada  Allah  SWT,  belum  lagi  di  hari  pembalasan  sebenar di  akhirat  yang  entah  bagaimana  dahsyatnya.,  pedih  dan  sakitnya  balasan  seksa  daripada  Allah  SWT  sudah  tentu  kita  akan  meas  takut,  lantas  cepat-cepat  menunaikan  solat.

Maksud  ayat  16  surah  Luqman:
(Luqman  menasihati  anaknya  dengan  berkata):"  Wahai  anak  kesayangan  ku,  sesungguhnya  jika  ada  sesuatu  perkara  (yang  baik  atau  buruk)  sekalipun  sebiji  sawi  serta  tersembunyi  di  dalam  batu  besar  atau  di  langit  ataupun  di  bumi  sudah  tetap  akan  di  bawa  Allah  SWT(  untuk  dihakimi  dan  dibalas-NYA).  Kerana  Sesungguhnya  Allah  Maha  Halus  pengetahuan-NYA  lagi  amat  meliputi  akan  segala  yang  tersembunyi"

Oleh  itu  kita  semua  mestilah  menjauhi  dari  melakukan  perkaara  mungkar  dan  dosa  kerana  akibatnya  akan  dibalas  seksa  yang  amat  pedih.  Sebaliknya  berusahalah  sentiasa  utk  melakukan  kebaikan  demi mendapat  balasan  pahala  dan  syurga  Allah  SWT  di  akhirat  kelak.

...Perbetulkan  niat..  Lillahi  Ta'ala... Semata-mata  hendak  mendapatkan  Redha  Allah  SWT...

Saujana mata memandang berhias Mutiara kata..

Assalammualaikum,

Rasulullah SAW  bersabda :
Sampaikan  dariku  walaupun  sepotong  ayat.











.....salah  satu  antara  hobi  aku  jugak  ialah  buat  benda  ni...  Aku  buat  bukan  untuk  suka-suka  atau,  nak  dapat  apa-apa  atau  untuk  diri  aku  seorang  jeh. Tapi,  aku  buat  untuk  di  kongsi  bersama...Selamat  Beramal... ^^


Maafkan  aku  di  atas  segala  kekurangan  dalam  setiap  kata-kata  yang  aku  titipkan.  
Allhumma  Solli  a'la  Muhammad wa a'la  ali  Muhammad.






"YA HANANA" Al Maulid @ Sawa'Assabil -050912



Assalammualaikum....

Aku  suka  sangat  dengar  alunan  qasidah  nih...Jom  layan  dan  hayati  jap...k??

... zikir penenang hati

Aku dan Karton

Assalammualaikum,

Aku  suka  melukis...tapi,  tak  la  reti  mana  pun  melukis... yang  aku  tahu,  lukis  karton  ni  jeh...hehe...cumey  tak  cumey...terpulang  lah  yer...hehe..




Semua  karton  nih  aku  lukis  sendiri  taw...  walaupun  tak  secantik  mana  pun...




Yang  nih  saku  dedikasi  untuk  kawan  aku.  Dia  yang  nak  sangat  aku  lukis  ngan  dia...hehe...Ini  gambar  lama.  Dah  bertahun-tahun  rasanyer...





Gambar  nih  aku  lukis  taime  pujuk  anak  saudara  aku  Si  Nuraina  Fatihah  ketika  dia  tengah  merajuk  ngan  ibunyer...  Bukan  main  senyum  lagi  dia  tengok  sambil  tepuk2  tangan.  Hahaha...dedikasi  untuk  dia...


Yang  nih,  mood  tengah  sedih.. Aku  lukis  ekot  perasaan . Hahaha...aku ekspretasikan  luahan  jiwa  dalam  bentuk  lukisan  selain  daripada  menulis...

Nih  plak  mood  happy.  Ngeh3....

Tapi,  aku  paling  suka  muka  karton  yg  satu  nih...agak  comel  la jugak...hehe...




Okey,
itu  sahaja  untuk  setakat  ini.. lain  kali,  upload  lagi...maaf  kalo  lukisan  aku  nih  xcantek  mana,  mengada-ngada  or...apa2  je  lah... Dan,  terima  kasih  kerana  sudi  tengok...

Diary Hati

Assalammualaikum,

Malam ni..hening. Terbuai-buai plak jiwa ni..AllahuRabbi..  Indah  dan mententeramkan. Actually, aku tak tahu nak buat apa sebenarnya. Layan Fb on off jer.. Hurm..boring pun ada jugak. Nak layan buku, dah tak der buku terbaru untuk di baca.  Alamatnya, aku menyemak laaa kat blog aku yang dah nak berkulat nih.. Adeihh...blog nih dah macam tempat luahan hati pulak dah...hehe...xper...blog aku...suka ati aku lah..

Tapi kan, bercakap pasal luahan hati nih.. tetiba aku teringatkan pasal DIARY. Anda semua  minat  tak menulis diary?. Aku?? Ermm...Aku dulu fanatik ngan diary. Aku start bernukilan dalam  diary  tika aku  sekolah  rendah  lagi.  Dulu,  suka  tulis  luahan  hati  dalam  buku  sekolah.. Pas  tulis, aku  koyak...pastu  buang  jauh-jauh...tak  pun  bakar  or  rendam  dalam  air.  hehe...kecik-kecik  lagi  aku  dah  ada  perasaan yang  sungguh  sensetif.  Aku  bukan  jenis  yang  suka  marah-marah.  Aku  lebih  suka  pendamkan  perasaan  aku  daripada  aku  luahkan  dengan  orang  lain.  Makanya,  aku  suka  menulis.

Tiap-tiap  hujung  tahun,  aku  akan  bakar  diary  aku.  Alasan,  takut  kakak-kakak  aku  baca.  Bila  dah  terbiasa  berdiary,  aku  mula  semakin  minat  untuk  menulis.  Menulis  luahan  dalam  bentuk  cerpen  ataupun  sajak.  Seingat  aku,  masuk  tingkatan  satu,  aku  dah  tak  bakar  lagi  diary2  aku.. aku  simpan  elok-elok,  dan  simpan  kat  tempat  orang  lain  tak  dapat  tengok.

"Imaginasi  kuat  sangat  kot"
Aku  masih  ingat  lagi  ngan  kate-kate  ni  bila  cerpen  aku  dibaca  oleh  rakan  sekelas.  Meraka  bergilir-gilir  baca  cerpen  yang  aku  goreskan  dalam  buku  latihan  murah  yang  rega  Rm0.20 tuh...hehe... Ada  yang  conteng  buku  cerpen  aku  tu...dan  deorang  bagi  komen.  Komen  yang  membina  dan  memberi  peransang ,  dan  ada  jugak  yang  mengkritik.  Tapi,  kritikan  tu  lansung  tak  melunturkan  semangat.  Bila  dah  dapat  peransang  macam  tu,  aku  mula  giat  dengan  penulisan.  Mula  minat  dengan  subjek  Bahasa  Malaysia..semata-mata  hendak  memperbaiki  tatabahasa.  hehe..

Semua  ni...
...bermula  dari  minat  suka  menulis  dalam  Diary.  Alhamdulillah,  aku  masih  simpan  gi  Diary-diary  lama  aku.  Sayang  sangat  dengan  harta-harta  yang  bersejarah  tuh.  Kadang-kadang  senyum  sendirian  bila  baca apa  yang  aku  tulis  sendiri.  Di  situ lah  aku  memperbaiki  kelemahan  diri.  Apa  yang  membuatkan aku  bersedih,  bergembira  dan  sebagainya,  semuanya  dirakamkan  penuh  indah  dalam  diary.  Kadang-kadang  jugak,  bila  terbaca  akan  kenagan  pahit  di  mana  aku  pernah  di  lukakan,  ianya  seakan  membuka  jahitan  pada  luka  dalam  hatiku  sedikit  demi  sedikit.  Pun  begitu,  demi  Allah...aku  ikhlaskan  apa  yang  berlaku.  Dan,  aku  redha.  Ada  hikmah  di  sebalik  setiap  kejadian.

...belajar  dari  kesilapan...itu  pasti!
Bagiku,  hidup  ni  bagaikan  pentas.  Adakalanya  kita  dibuai  rasa  bahagia  dan  di  suatu  ketika  kita  dilanda  dugaan  sehinggakan  air  mata  menjadi  teman  setia.  Inilah  Lumrah  hidup  kan??  Pahit  dan  manis  tu  tetap  bersulam  sepanjang  hayat.  Dugaan  datang  bukan  hanya  memberi  duka,  tapi...sebaliknya  kalo  kita  amati  sesungguh,  segalanya  dah  Allah  takdirkan  dan  ada  hikmah  yang  tersendiri..  Aku  belajar...belajar  menghayati  erti  hidup.  Pastinya  onak  duri  yang  ditempuhi  menjadikan  kita  lebih  matang  baik  cara  berfikir  maupun  dalam  kita  mengatur  langkah  agar  pisan  tak  berbuah  duia kali.. So,  syukur  Ya  Allah  atas  segala  nikmat  baik  dan  nikmat  duka  yang  Kau  kurniakan  padaku..

...lalu...kerana  Diary  juga,  aku  telah  mencuba  nasib  untuk  terus  serius  dalam  penulisan.  Aku  try  aaa buat  cerpen  panjang  sedikit.  Hehe...pastu  bagi  kekawan  yang  baca.  Sampai  kakak  cakap,  " Kau  cedok  idea  dari  mana  nih?"..haha...tapi...whatever  laa...  suma  ilham  Allah  bagi  padaku  dan  aku  sungguh  rasa  bersyukur  kerana  Allah  kurniakan  aku  bakat  macam  ni...

Perkara  yang  paling  menggembirakan  aku...
Form  5,  aku  telah  menang tempat  ke-2 dalam  peraduan  menulis  cerpen   katogeri  sekolah  menengah  peringkat  negeri  Sarawak!.  Semenjak  tu...aku  agak  akrab  ngan  Dewan  Bahasa  Dan  Pustaka  Negeri Sarawak.  Tiap-tiap  karya,  aku  akan  hantarkan  ke  sana.  Kadang-kadang  aku  dipanggil  untuk  menghadiri  seminar  dan  bengkel  penulisan.  Tapi,  kebanyakkan  aku  tak  dapat  pergi,  gara-gara  sibuk belajar  dan  tak  der  transport  nak  pergi  Kuching.  Aku  pernah  hadiri  Majlis  Penulis  Remaja  Peringkat  Negeri  Sarawak  dua  tahun  berturut-turut.  Pengalaman  sedikit  itulah  aku  cuba  manfaatkan  sebaik  mungkin.  Sangat  menyeronokkan  bila  dapat  jumpa  Penulis-Penulis  tersohor  di  Sarawak  dan  dapat  jumpa  rakan-rakan  seangkatan  yang  lain.

Pun  begitu,
otak  ni  agak  sengal  bila  semakin  dekat  nak  STPM.  Fokus  study  kononya.. aku  abaikan  penulisan  untuk  seketika.  Tapi,  berDIARY  itu,  PASTI!.

Semenjak  itu,  aku  jarang  sangat  menulis  dan  hantar  karya  ke  DBP. Ada  jugak  menulis  sekali  sekala,  tapi  kebanyakkannya  terbantut  dan  terpekasam  jer...Hampeh!

Tapikan,  semenjak  dah  masuk  alam  pekerjaan  nih, aku  jarang  benar  menulis  diary.  Diary  pun  dah  tak  der  lagi  dah.  Kalo  nak  luahkan  isi  hati,  aku  tores  jer mana-mana  kertas..Hurm...Kini,  aku  sedar,  kadang-kadang,  diary  itu  sangat  penting  untuk  dijadikan  teman  dalam  apa  jua  keadaan  terutama  sekali  ketika  sedang  berduka. Dunia  penulisan  terbang  melayang  dah...dah  bingai  sangat  wayar  dalam  kepala  aku  ni  untuk  terus  berkarya.  Teringin  sangat  nak  ada  novel  sendiri.  Rasa  cemburu  bila  tengok  rakan  seangkatan  yang  lain  dah  terbitkan  berbuah-buah  novel  sendiri.  Aku???  Diary  kemana,  penulisan pun  entah  kemana...Yang  ada  hanya  sekeping  hati  yang  merintih  sendiri.

Allah  sebaik-baik  tempat  untuk  mengadu.  Diary  itu  subjektif . Istiqamah...aku  akan  terus  istiqamah...InsyaAllah...