RSS

Tuesday 16 October 2012

BUKAN LEGASI PICISAN

Assalammualaikum....

" Nama  saya  Qamari,  datang  untuk  meminta  sumbangan  daripada  pihak  tuan  sempena  program  anjuran  kami.  Saya  pengarah  program  ini," Ujar  lelaki  itu  sebaik  membuka  pintu  bilik.

"Oh,  silakan  masuk.  Pengarah program  sendiri  yang  datang?  Silakan."  Luqman  nampak  berminat.  Setelah  duduk,  Luqman  segera  berbicara.

"Program  apa?"  Lelaki  berkopiah  di  hadapannya  duduk  bersandar  sambil  mengeluarkan  sampul  besar  dari  begnya.  Dia  menghulurkan  sampul  tersebut  dengan  tangan  kiri  ,  sambil  tangan  kananya  memegang  pen.

"Program  pembinaan  sahsiah  anak  muda.  Tuan,  kita  diambang  kemusnahan,  jenayah  dan  gejala  sosial  semakin  meruncing.  Zina,  pembuangan  bayi,  sumbang  mahram,  kes  merompak,  ragut  dan  rempit  meningkat  setiap  masa.  Masyarakat  perlu  dirawat  segera, "  Ujar  Qamari.

" Rawat?  Dengan  kursus?"  Luqman  menatap  mata  Qamari.

"Ya.  Hanya  ilmu  mampu  merawat  jiwa  yang  sakit.  Kursus  ini  akan  mengajak  remaja  kembali  kepada  al-Quran  dan  sunnah  Nabi  s.a.w."

"Saudara  mahu  mengajak  remaja  memahami  al-Quran  dan  sunnah?"  Luqman  menggeleng.  Qamari  terpegun  melihat  reaksi  itu.  Dia  memandang  bulat  wajah  Luqman  lantas  berkata...

"Tuan,  ini  adalah  kebenaran  dan  fakta. 'Ignoring  the  facts  may  give  you  satisfaction.  But  it  will  lead to  a  catasrophe  that  cannot  be  ignored."

"Saya  tidak  menafikan,  saya  cuma  tidak  yakin."

"Legasi  yang  dibawa  oleh  Nabi  Muhammad  al-Amin  adalah  visi  yang  paling  sempurna.  Mustahil  ada  kelompangan.  Baginda  berjaya  membentuk  manusia  paling  hebat  dalam  sejarah  kemanusiaan  yang  dibentuk  dalam  kalangan  sahabatnya.Para  sahabat  sanggup  sehidup  semati  dalam  langkah,  senafas  dan  senyawa  dalam  setiap  peperangan,  menyokong  aspirasinya  dalam  kecintaan  total  dan  komitmen  tertinggi.  Rasa  itu  yang  mahu  kami  tanamkan  dalam  jiwa  remaja."

Luqman  mengangguk."  Itu  saya  setuju.  Tetapi,  saya  percaya  program  ini  akan  gagal."  Dia  menunding  jari  kearah  kertas  kerja  di  dalam  sampul  besar  itu.

"  Kenapa  tuann  beanggapan  begitu?"

"  Kerana  dua  sebab,  pertamanya  pada  awal  pertemuan  tadi  saudara  tidak  memberi  salam  ketika  masuk.  Keduanya,  saudara  menyerahkan  fail  ini  dengan  tangan  kiri.  Sedangkan  dua  perbuatan  itu  menyalahi  sunnah.  Bagaimana  seorang  yang  tidak  beristiqamah  mengamalkan  sunnah  mampu  mendidik  orang  lain  mencintai  Nabi?"  Soal  Luq man  tenang.

Wajah  Qamari  berubah  merah,  marahnya  membuak.  Dengan  suara  yang  keras,  dia  melontarkan  bicara...

"  Tuan  mahu  menghina  dan  merendahkan  orang  agama?  Adakah  tuan  berfikiran  sekular  membenci  kepada  yang  berkopiah?"

Luqman  tenang,  dia  menyambung, "  Jika  inilah  respons  saudara  terhadap  teguran  saya,  program  ini  pasti  gagal. Nabi  menyatakan  dalam  satu  sabda  Baginda  yang  sangat  masyhur :' Sesungguhnya  aku  diutuskan  untuk  meneympurnakan  akhlak  yang  mulia.'  Baginda  menterjemahkan  pekerti  sejajar  dengan  al-Quran.  Baginda  seorang  lelaki  lembut  dan  penyantun,  merendah  diri  dan  tidak  becakap  kasar.  Apatah  lagi  berhadapan  dengan  orang  yang  kurang  berilmu  seperti  saya,  sepatutnya  saudara  terlebih  dahulu  berhemah,  bukan  melatah."  Ujar  Luqman  dengan  jelas.

"Qamari  membalas, "  Melatah  kepada  orang  sombong  tidak  salah.  Orang  macam  tuan  memang  suka  meninggi  diri."

"Saudara  Qamari,  saya  graduan  Usuluddin  universiti  Timur  Tengah.  Saya  ditakdirkan  menjadi  pengurus  syarikat.  Saya  bukan  sekularis.  Saya  minta  maaf  jika  ayat  saya   tadi  seolah-olah  meninggi  diri.  Saya  sebenarnya  mahu  menguji  dan  menegur  sahaja.  Membawa  sunnah  Nabi  itu  bukan  sekadar  berkopiah  dan  berserban.  Berakhlak  mulia  juga  termasuk  dalam  sunnah  Nabi  kita.  Kita  wajib  memegang  akhlak  itu  setiap  masa.  Jangan  sampai  melatah  disebabkan  ujian  picisan.  Allah  berfirman, maksudnya : "Maka  berpegang  teguhlah  engkau  kepada  Al-Quran  yang  telah  diwahyukan  kepdamu,  kerana  sesungguhnya  engkau  berada  di  atas  jalan  yang  lurus." (Surah  al-Zukhruf 43:43)"

Qamari  terkebil-kebil,  dia  mula  menyedari  bahawa  lelaki  di  hadapannya  bukanlah  sembarangan  orang.  Dia  mula  merasakan  betapa  bodohnya  dia  bertindak  terburu-buru  dan  mengikut  emosi.

Membudayakan  sunnah  Nabi  tidak  semudah  yang  dibicarakan,  ia  bukan  legasi  picisan!

"  Apa  pun  saya  pasti  menyokong  program  ini,"  Ujar  Luqman  sambil  tersenyum.  Qamari  terbata.

"  Maafkan  saya  atas  kesilapan  sebentar  tadi."  Ucapan  maaf  mercup  dari  bibir  Qamari  demi  meleraikan  khilaf  kecil.  Luqman  menghulukan  tangan,  tanda  menerima  ucapan  maaf  sekali  gus  menyatukan  silaturahim.

"Qamari,  islam  itu  cara  kita  bergaul,  bertutur,  melihat  dan  mentafsir.  Bukan  sekadar  bahan  yang  dikursuskan  dalam  modul,  tetapi  diabaikan  dalam  kehidupan  sebenar.  Islam  itu  cara  hidup  yang  berpaksikan  legasi  Nabi  Muhammad  s.a.w"  Lembut  pertuturan  Luqman.  Qamari  angguk..  Dia  pasti  paradigma  kehidupannya  berubah  setapak  lagi.


Teks : A  Ubaidah  Alias
Majalah : Gen-Q  /  Isu  09  /  ms 34-35





# Setinggi  penghargaan  buat  sahabat  saya  Amyza  Iskandar  yang  telah  meminjamkan  majalah  ini  buat saya.  Teks  tersebut  sangat  menarik  perhatian  saya.  Ayuh  sahabat,  perbetulkan  niat  kita  dalam  menyampaikan  dakwah.  Yang  utama,  jauhi  RIAK!

0 ulasan: