RSS

Thursday 26 April 2012

a.Z.h.A

Assalammualaikum...





2:04am ,  aku  mulakan  catatan  setelah  lama  membelai  "Aksara  Hidup"  ini.  Otak ku  beku.  Namun,  tanganku  tergerak  untuk  menulis  juga.  Aku  akur. Tapi,  pada  mana  hendak   ku  mulakan  cerita?.  

Oh,  Ya....
Teringat  akan  pertemuan  sementara  bersama  dia.  Pertemuan  yang  terbatas.  Dan,  aku  berusaha  untuk  menjaga  tingkah  laku,  tutur  kata  dan  setiap  pembawakan ku.  Khuatir  menjadi  fitnah  oleh  mata-mata  yang  tidak  memahami. Dia  istimewa  dalam  hatiku. Ku kira... agak  lama  aku  kenali  dia.  Memang!

DIA,
mengajar  aku  erti  rindu, 
erti  kasih  dan  sayang,
erti  benci  dan  airmata,
erti pengorbanan  dan  kesetiaan...
DIA,
Lagak  yang  bersahaja. 
Pendiam  dan  tidak  banyak  soal.
Namun,  bila  bersama ku,  memang  aku  tidak  akan  biarkan  dia  berdiam  diri.  Aku  akan  paksa  juga  dia untuk  bertutur  bicara. Alasanku  mudah,  biarlah  pertemuan  ini  diisi  dengan  kenangan.Jangan  sepi  dan  kaku.Dia  akur...dia  hormati  pendirianku.
DIA,
september  2007, Allah  pertemukan  kami. Dalam  keadaan  yang  masing-masing  cukup  muda  belia.  Tidak  mengetahui  tentang  jiwa  dan  rasa  yang  sebenar.
Alhamdulillah...dari  hari  ke  hari..kami  sama-sama  belajar...walau  hanya  bertatih..namun,  hati  cukup  kuat  untuk  bertahan.
Jatuh,  tersungkur, terluka,  lumpuh....
Memang  sudah  sebati  dalam  perasaan  kami.  
Mungkin,  terkadang,  tersisip  putus  asa. Terpalit ketidakjujuran. Terkoyak  ketidaksetiaan...
Namun,
dari  itu  kami  terus  berusaha  untuk  belajar.  memperbaiki  kesilapan  dan  kelemahan.
Memandang  setiap  sudut  dengan  cara  toleransi. Saling  percaya. Mendukung cinta.
DIA,
semestinya  tabah  melayan  karenahku.
Terkadang,  aku  yang  tega  menyakitinya. Namun,  apalah  sangat...rajukku,  bukanlah  berjela-jela.
Tidur. Menangis  sebentar. Solat....
Alhamdulillah...aku  sembuh  semula.
Ah,  manusia  mana  yang  tidak  membuat  kesilapan?

Aku  hargai  DIA  dalam  hatiku. Pun  begitu,  aku  serahkan  segala  ketentuan  ini  pada  PENCIPTAKU. Cintaku  pada  dia  tidak  akan  melebihi  cintaku  pada  PENCIPTAKU. Tanpa  PENCIPTAKU,  mana  mungkin  kami  dipertemukan.



April  2012...
Agak  lama  rasanya.
Namun,  dalam  apa  jua  keadaan  sekalipun,  akan  aku  pertahankan  rasa  ini  selagi  Allah  izinkan  aku  mencintai  dia.  Aku  akan  pertahankan  diri  aku. Akan  jaga  setiap  tindak  tandukku.  Bukan  ku  takut  pada  pandangan  sekeliling  ku,  tapi,  ku  takut  akan  pandangan  Allah  pada  ku.
Biarlah  rasa  ini...ku  pendam  dalam  jiwa.  Biarkan  dia  dalam  jarak  yang  terbatas.  Selagi  aku  belum  sah  menjadi  miliknya, AKU  AKAN  PERTAHANKAN  BENTENG  PERIBADIKU.

Pun  begitu  jua,
semenjak  mata  hati  ini  terbuka  sedikit  demi  sedikit  untuk  menghadap  kasih  dan  cintanya  Allah,  hatiku  menjadi  kian  redup.  Terima  Kasih,  TUHAN KU... Kau  sedarkan  aku  dari  mimpi  yang  lena.  Semakin  aku  ingin  mendekatkan  hatiku  pada  peganganku  yakni  agamaku,  semakin  sendu  jiwaku.. Ya Allah,  kekalkanlah  aku  dalam  keadaan  ini.  Janganlah  Kau  jauh  dariku  kerana  aku  dambakan  setiap  petunjuk  dan  hidayah  darimu..

2:40am...Catatan  berakhir.  Ku  tatap  gambarnya  dengan  senyum  simpul.  Biarlah  rasa  yang  ku  ada  padamu, ku  pendam  dalam  hati.. Aku  tunggu  hari  bahagia  kita,  andai  kau  tertulis  untuk  ku. Aku  serahkan  segala-galanya  pada  Allah,  dan  aku  sudah  bersedia  menerima  sebarang  kemungkinan  yang  akan  datang.  Semoga  Allah  beri  tabah  dan  sabar  dalam  setiap  hati  kami..JODOH,  PERTEMUAN,  AJAL  DAN  MAUT  KETENTUAN  ALLAH..
 (AZHA)


0 ulasan: