RSS

Thursday 26 April 2012

Sinta Ulfah Dalam Cinta


Assalammualaikum,


Menitis  air  mata  sendunya.  Tudung  ungu  lembut  dalam  dakapan.  Badannya  terhenjut-henjut menahan  sebak.  Semangat  melayang.  Perasaan  bercampur  baur,  kaki  tersa  lenguh  ,  lalu  dia  terjelepuk  ke  tanah.  Lemah..

“Kau  siksa  lagi  hatiku,  Herman!”  Rintihnya  sayu.  Tudung  ungu  itu  direnung dalam-dalam.  Makin  ia  cuba  mencari  makna,  makin  itu  dia  rasakan  sedikit  demi  sedikit  rasa  yang  ampuh  dalam  sukut  lubang  hatinya  tercarik.  Dia  lemah!.  Dia  walah  dalam  rasa.

“Aku  akan  sentiasa  bersamamu  dalam  izin  mahupun  tanpa  izinmu ...selalu.  Sabar  ku  tunggu  kamu,  Sinta.  Bilamana  selagi  getar  ini  masih  hebat  dalam  relung  hatiku.  Kerana  ku  pasti,  hati  mu  bergetar  seiring  hatiku.”  Coretan  ringkas.  Namun,  mesejnya  padat.

Sinta  Ulfah,  wajahnya  tidak  secantik  mana.Akhlaknya,  tidak  sehebat  mana.  Perilakunya  terkadang  terlampau.  Namun,  hatinya  lembut.  Pembawakan  yang  sederhana  dan  bersopan  terkadang.  Pemalu.  Peramah.  Suka  bersahabat.  Dan,  sahabat  baiknya,  sudah  tentu  Herman!

Herman,  tinggi  lampai.  Penyayang  dan  baik.  Mengasihi  Sinta  Ulfah  dari  dahulu  hingga  kini.  Mereka  berbeda  pendapat.  Bertelagah  kadang-kadang.  Tempat  mengadu  duka  lara,  seringkali.  Menangis  ketawa,  acapkali.  Namun....itu  dulu..........

Dan  sekarang,
Sinta  Ulfah  jauh  bezanya.  Hatinya  dahulu  disakiti.  Berdarah  jiwa.  Sahabat.Cinta. Cita-cita. Lemahnya  Sinta  Ulfah  kerana  lebih  memandang  cinta  dalam  usia  yang  muda.  Memperbodohkan  diri  menyimpan  cinta  yang  tidak  terbalas.  Akhirnya,  terkorban  cita-cita...dan,  sahabat...istilahnya  malap! Sinta  Ulfah  menanggung  penyesalan  yang  tak  terbatas.  Itulah  silapnya  ,  Sinta.

Sedangkan  Herman...
Memilih  cita-cita  juga  sahabat.  Bukan  cinta!.  Sanggup  menyakiti  Sinta  Ulfah  yang  terkapai-kapai  dalam  rasa.  Bila  Herman  ke  menara  gading,  barulah  Sinta  Ulfah  mengerti  akan  makna  segalanya. Penyesalan  yang  tiada  gunanya  lagi. Namun,  dia  akur.  Dia  bangkit  dari  kegagalan  perasaan.  Dia  bangkit  dalam  kegagalan  mengejar  cita-cita.  Cinta...............tiada  makna  baginya.  Itu  semua  sementara.  Sinta  Ulfah  menghumban  rasa  cinta  dan  derita  dalam  peti  hidup  yang  berkunci.  Tak  akan  ia  terbuka  lagi.Ah,  cinta....Cukup  sementara!

“Aku  sayangkan  kamu,  Sinta.  Dari  dahulu  lagi.  Bila  berjauhan  sebegini,  rindu  ku  menebal.  Aku  tidak  mampu  membohongi  hati.  Aku  silap  kerana  kasihmu  ku  pandang  enteng  ketika  dahulu.”
Ayat  itu  membuahkan  benci.  Sekarang  baru  kau  sedari  setelah  kau  sakiti  aku?.  Setelah.....

Aku  mendapat  cinta  yang  lain. Amirul...Hadirnya  tanpa  disedari.  Menghadir  tika  hati  parah.  Mengubat  luka  yang  bernanah.  Terus  sabar  melayani  Sinta  Ulfah  yang  kedinginan.  Kesabarannya  menambat  hati  Sinta  Ulfah.Akhirnya  cinta  itu  terbuka  lagi.  Buat  Amirul.  Hari  demi  hari,  luka  di  hati  kian  sembuh.  Kasih  sayang  Amirul  menyelimuti  diri.  Syukur,  Allah  pertemukan  Amirul  padanya.

Tujuh  tahun  berlalu,  Herman!  Tujuh  tahun!

“Kenapa  kau  muncul  lagi  setelah  aku  hampir  menjadi  milik  orang?.  Jangan  kau  manipulasikan  cintaku  terhadap  Amirul.  Tudung  ungu  ini,  biar  pernah  menjadi  kesayanganku  suatu  masa  dahulu,  namun,  tidak  mungkin  ia  menjadi  milik  ku  untuk  masa  kini.”

Air  mata  kian  reda.  Sinta  Ulfah  menghembus  keluhan.

“Aku  akan  berusaha  merebut  hatimu  kembali  selagi  kamu  belum  sah  menjadi  milik  siapa-siapa..”  Mesej  terakhir  dari  Herman  minggu  lepas.  Mesej  itu  mula  mengelirukan  hati.  Khuatir,  peti  cinta  yang  lusuh  dahulu,  terbuka  kembali.  Ah,  tidak  mungkin!  Tidak  mungkin  dia  khianati  Amirul  yang  telah  banyak  berkorban  dan  berjuang  untuknya.

...Dalam  nada  nan  meredup...

Sinta  Ulfah  menghumban  tudung  ungu  pemberian  Herman  dahulu.  Tudung  itu  kesayangan  Sinta  Ulfah.  Tudung  itu  mengingatkan  Sinta  Ulfah  pada  Herman.  Dan  sekarang..  akan  dikembalikan  semula.  Dia  ingin  membina  hidup  baru.

“Herman,  aku  bukan  Sinta  yang  kau  kenali  dulu.  Segala  keperitan,  ujian  dan  dugaan  hidup  yang  pernah  aku  lalui  telah  mentarbiyahkan  aku  sehingga  aku  menjadi  insan  yang  tega.  Cinta  Amirul  membaluti  hatiku  meski  sekarang,  kami  berjauhan.  Kejauhan  ini  mendekatkan  lagi  hati  kami.  Ku  yakin,  kau  mampu  hidup  lebih  baik  dari  apa  yang  impikan  bersamaku.  Sahabat  tetap  sahabat.  Pegang  janji  itu!”

“Amirul....terimakasih  di  atas  segalanya.  Kau  anugerah  terindah  dalam  hidupku.  Aku  ingin  bersamamu  selalu...dengan  izin  Allah.  InsyaAllah..Ku  tunggu  hari  bahagia  kita.”


......................Aku  serahkan  segalanya  pada  Allah.................Bukan  hak  aku  hendak  menentukan  siapa  jodohku.  Segala nya  sudah  temaktub  dalam  Lauh  Mahfuz. Sungguh,  aku  redha  akan  segala  ketentua-NYA.  Maha Bijaksana, Maha  Mengetahui,  Maha  sempurna...Hanya  DIA.....................

0 ulasan: