RSS

Wednesday 25 April 2012

Kala malam tanpa bintang

Assalammualaikum,

lama  dah  tak  berblog.  Rindu...
Namun,  ku  akur  pada  tugas  semasa.  Yang  memungkinkan  aku  untuk  terus  menjelajah  cakerawala  maya  ini.  Tak  pa...abaikan!.

Kala  malam  tanpa  bintang...
Kenapa  aksaraku  tergores  begini  ya?
Bintang  itu  subjektif,  dan  yang  utama  abstraknya. Kenapa?
Malam  ini  memang  tiada  bintang  pun.hehehe...siang  tadi  hujan  mencurah  bumi..
tapi...tapi.....
Sudah  pasti  bintang  ku  malap.  Untuk  malam  ini.  Lantaran  kabus  gelap  menyelubungi. Aku  akur  dengan  arus  dunia.  Siapa  aku  untuk  menongkah  arus..Ah,  mata  sendu ku  memang  tidak  pernah  kontang!

Untuk  malam  ini,
terjentik  seluruh  sanubari.  Usai  menunaikan  solat Isyak,  jiwa  ku  terbuai-buai. Hatiku  terkapai-kapai.  Ketenangan  apakah  ini?  Kesayuan  apakah  pula  ini?  Berbaur-baur  pelbagai  intipati.
Subhanallah...!
Baru  ku  sedar,  hari  ini  aku  bernafas.  Aku  berjalan  di  lantai  bumi  Allah.  Aku  berlindung  di  bumbung  langit  Allah.  Anggotaku  sempurna  sekaliannya.  Pergerakkan  ku  bebas  dalam  langkah  yang  Allah  izinkan  dan...  aku  menikmati  hidup  yang  cukup  sempurna!.  Itu  titik  permulaan  untuk  setiap  kesyukuran ku.  Mengapa  aku  tidak  sedari  dengan  pandagan  majazi  ini?  Bahwasanya,  aku  dibawah  lembayung  keredhaanNYA.
Seribu  kesyukuran  ku panjatkan!

Lalu,
secalit  jiwa  mula  dihurung  rasa  takut.  Dalam  setiap  perbuatanku,  ku  khuatir  andai  aku  tersilap.  Ku  khuatir  aku andai  menyakiti  tanpa  sedarku.  Khuatir  andai  aku  alpa.  Khuatir  andai  aku  melampaui  batas.  Khuatir........
Justeru,
kekhuatiran  itu  kian  memuncak,  bilamana  majazi  ini  mula  membuka  pacaindera  hidup  dalam  alam  nyata. mula  khuatir  untuk  menghadapi  dunia.  Dunia  yang  penuh  dengan  fiil  yang  berbeda. Tersilap  langah,  diri  kecundang.Kuatkah  aku?  Tabahkah?.  Imanku  bagaimana  pula?.
Ya  Allah,  benar...ku  khuatir  imanku  akan  luluh! rapuh!  goyah!  Aku  cumalah  hamba  yang  hina  dan  daif!  Gersang  dan  kemarau  hati!

Namun,
Kalam  indah  ini  pengubat  segala  kekhuatiranku.  Penyembuh  segala  senduku..Lantas,  membuahkan  semangat  dalam  sanubariku.  Bahkan,  mengocak  perdu  imanku...
"Tidak  ada  suatu  bala  bencana(Musibah)  yang  terjadi  atas  muka  bumi  atau  yang  mengenai  menimpa  diri  kamu  semuanya  itu  melainkan  telah  dicatatkan  di  dalam  kitab  catatan  sebelum  kami (Allah)  tentukannya  akan  berlakunya,  sesungguhnya  yang  demikian  itu  bagi  Allah  adalah  suatu   perkara  yang  mudah.Tujuannya  yang  demikian  itu  supaya  kamu  tidak  berdukacita  terhadap  apa  yang  terlepas  daripada  tanganmu  tidak  pula  merasa  bangga  terhadap  apa  yang  diberikan  oelh  Allah  kepadamu. Allah  tidak  menyukai  orang  sombong  serta  membanggakan  diri  sendiri" (Al-Hadid :22-23)

Alhamdulillah...
dalam  kalut  malut  ini, gerak  hati  ini  temui  pendamaiannya.  Ku  ingat  tutur  seorang  teman  padaku  yakni  Ummu  Saiyyidah..
salam.jgn kalah bila diuji..eheh...truskn mlangkah walaupun hnya dgn merangkak...buktikan CINTA itu.selawat."

Akhirul  Kalam,
Semoga  diri  ini  sentiasa  di  bwah  petunjuk  dan  hidayah  Allah.Agar,  diri  ini  tidak  alpa  dalam  meniti  arus  dunia.  Sesungguhnya,  ujian  itu  akan  memberi  nilai  terhadap  kualiti  iman  seseorag  dan  ia  akan  berguna  bagi  memeperkekalkan  iman  seseorang.





0 ulasan: