RSS

Tuesday 5 June 2012

" Selagi kamu masih bersabar dengan ujian Allah, selagi itulah kasih sayang Allah bersamamu.."

Assalammualaikum...

Agak lama dah tak berbloging. Adapun on-line, cuma menjenguk sebentar saja pada aksara hidup ini. Pun begitu, diri ini tak pernah putus-putus berbloging sesama sendiri. Bloging yang saya ekspresikan sebagai MUHASABAH DIRI. Alhamdulillah. Masih diberi kesempatan untuk mengecapi nikmat yang Maha Indah.

Allahuakhbar..

" Selagi kamu masih bersabar dengan ujian Allah, selagi itulah kasih sayang Allah bersamamu.."

Makna ini mengutil jiwa yang dalam lalu memberi kesan yang konkrit pada 'nafs' ku.  Selalu menasihati hati yang liar agar bertenang ketika berhadapan dengan masalah. Namun, terkadang, tak mampu terkawal. Kesedihan dan kekecewaan tetap terpalit walau secubit. Itu adalah lumrah. Ku kira, tidak menjadi masalah andai kita meratapi. Namun, jangan pula melampaui batas. Ia mungkin merosak seluruh jiwa dan raga.Berusaha untuk meraih kekuatan walau ianya bagai berpaut pada dahan yang rapuh. Sedia berkorban. Bersabar dan cuba untuk bertabah. Itu lebih baik dari terus menerus mengeluh. A'la kullihal , mengingati Allah adalah penawar yang paling mustajab. Berzikir memuji kebesaran-Nya. Menunaikan solat sunat. Mengisi masa terluang dengan membaca watikah Ilmu dari-Nya. InsyaAllah...segala kepedihan, kepayahan akan beransur pergi meninggalkan kita. Yang kunjung tiba selaut ketenagan yang sukar untuk dilafaskan dengan kata-kata. Oleh itu, pada saat yang sedemikian...CUBALAH UNTUK SENYUM.

..tidak ruginya bersabar..

Indahnya jikalau kita bersabar. Sabar itu ibarat debunga keimanan kita yang sebenar. Debunga yang indah dan semerbak. Harumya adalah kepasrahan dalam memandang baik segala keputus asaan di  samping  meyakini  segala  hikmah  yang  tersembunyi  disebaliknya.  Kelopaknya  diwarnai  dengan  ketabahan  ,  ketenangan  dan  keteguhan  jiwa  melambangkan  kepuasan  terhadap qada dan  qadar. Tangkainya lurus  dalam  qanaah.  berakar umbi dari keteguhan jiwa yang kuat  dan  kental  meski akarnya  tersembunyi  di  sebalik  tanah.  Allahurabbi,  betapa  indahnya  bersabar  andai  kita  menghargai  sifat  mulia  itu  dalam  diri  kita. Bersabarlah  meski  payah.  Kerana,  dengan  mendidik  hati  untuk  bersabar,  ketenangan  sejemput  bisa  mewarnai  kamar  jiwa  yang  kelam.

"  Dan  jika  kamu  bersabar  dan  bertakwa,  nescaya  tipu  daya  mereka  tidak  mendatangkan  sedikit  pun  kemudaratan  kepadamu " (Surah  Ali  Imran  :  120 )

Sabar  itu  indah,
Namun  kita  perlukan  iman  serta  takwa  terhadap  Allah SWT.  Tanpa  iman  dan  takwa  terhadap  Allah  SWT,    amatlah  sukar  untuk  kita  menghadapi  segala  ujiannya  kerana  ujian  itu  datang  dalam  pelbagai  bentuk.  Tanpa  diundang,  tanpa  diduga  malah  tanpa  dipinta  sekalipun.  Pun  begitu,  ujian  itu  merupakan  tarbiyah  pada  diri  kita  untuk  menambahkan  ilmu  dalam  duni  yang  fana  ini  dalam  mencari  dan  mengenal  erti  hidup  yang  sebenar.Ujian  itu  menandakan  Allah  SWT  mengingati  kita,  memberi  pengajaran  pada  kita,  jauh  sekali  untuk  membebankan  kita.  Kerana  setiap  segala  sesuatu  sudah  pun  direncana  oleh-Nya.  Sesungguhnya,  Allah  SWT  tidak  akan  membebankan  kita  dengan  sesuatu  yang  kita  tidak  mampu  hadapi.  Disebalik  itulah,  terselit  kemanisan  dalam  kesabaran.

"Kami  akan  memberi  balasan  kepada  orang-orang  yang  sabar.  Mereka  yang  sabar  itu  akan  diberikan  dua  kali  ganda  pahala  disebabkan  kesabaran  mereka" (Al-Qashash : 54 )



0 ulasan: