RSS

Monday 1 October 2012

Diary Hati

Assalammualaikum,

Malam ni..hening. Terbuai-buai plak jiwa ni..AllahuRabbi..  Indah  dan mententeramkan. Actually, aku tak tahu nak buat apa sebenarnya. Layan Fb on off jer.. Hurm..boring pun ada jugak. Nak layan buku, dah tak der buku terbaru untuk di baca.  Alamatnya, aku menyemak laaa kat blog aku yang dah nak berkulat nih.. Adeihh...blog nih dah macam tempat luahan hati pulak dah...hehe...xper...blog aku...suka ati aku lah..

Tapi kan, bercakap pasal luahan hati nih.. tetiba aku teringatkan pasal DIARY. Anda semua  minat  tak menulis diary?. Aku?? Ermm...Aku dulu fanatik ngan diary. Aku start bernukilan dalam  diary  tika aku  sekolah  rendah  lagi.  Dulu,  suka  tulis  luahan  hati  dalam  buku  sekolah.. Pas  tulis, aku  koyak...pastu  buang  jauh-jauh...tak  pun  bakar  or  rendam  dalam  air.  hehe...kecik-kecik  lagi  aku  dah  ada  perasaan yang  sungguh  sensetif.  Aku  bukan  jenis  yang  suka  marah-marah.  Aku  lebih  suka  pendamkan  perasaan  aku  daripada  aku  luahkan  dengan  orang  lain.  Makanya,  aku  suka  menulis.

Tiap-tiap  hujung  tahun,  aku  akan  bakar  diary  aku.  Alasan,  takut  kakak-kakak  aku  baca.  Bila  dah  terbiasa  berdiary,  aku  mula  semakin  minat  untuk  menulis.  Menulis  luahan  dalam  bentuk  cerpen  ataupun  sajak.  Seingat  aku,  masuk  tingkatan  satu,  aku  dah  tak  bakar  lagi  diary2  aku.. aku  simpan  elok-elok,  dan  simpan  kat  tempat  orang  lain  tak  dapat  tengok.

"Imaginasi  kuat  sangat  kot"
Aku  masih  ingat  lagi  ngan  kate-kate  ni  bila  cerpen  aku  dibaca  oleh  rakan  sekelas.  Meraka  bergilir-gilir  baca  cerpen  yang  aku  goreskan  dalam  buku  latihan  murah  yang  rega  Rm0.20 tuh...hehe... Ada  yang  conteng  buku  cerpen  aku  tu...dan  deorang  bagi  komen.  Komen  yang  membina  dan  memberi  peransang ,  dan  ada  jugak  yang  mengkritik.  Tapi,  kritikan  tu  lansung  tak  melunturkan  semangat.  Bila  dah  dapat  peransang  macam  tu,  aku  mula  giat  dengan  penulisan.  Mula  minat  dengan  subjek  Bahasa  Malaysia..semata-mata  hendak  memperbaiki  tatabahasa.  hehe..

Semua  ni...
...bermula  dari  minat  suka  menulis  dalam  Diary.  Alhamdulillah,  aku  masih  simpan  gi  Diary-diary  lama  aku.  Sayang  sangat  dengan  harta-harta  yang  bersejarah  tuh.  Kadang-kadang  senyum  sendirian  bila  baca apa  yang  aku  tulis  sendiri.  Di  situ lah  aku  memperbaiki  kelemahan  diri.  Apa  yang  membuatkan aku  bersedih,  bergembira  dan  sebagainya,  semuanya  dirakamkan  penuh  indah  dalam  diary.  Kadang-kadang  jugak,  bila  terbaca  akan  kenagan  pahit  di  mana  aku  pernah  di  lukakan,  ianya  seakan  membuka  jahitan  pada  luka  dalam  hatiku  sedikit  demi  sedikit.  Pun  begitu,  demi  Allah...aku  ikhlaskan  apa  yang  berlaku.  Dan,  aku  redha.  Ada  hikmah  di  sebalik  setiap  kejadian.

...belajar  dari  kesilapan...itu  pasti!
Bagiku,  hidup  ni  bagaikan  pentas.  Adakalanya  kita  dibuai  rasa  bahagia  dan  di  suatu  ketika  kita  dilanda  dugaan  sehinggakan  air  mata  menjadi  teman  setia.  Inilah  Lumrah  hidup  kan??  Pahit  dan  manis  tu  tetap  bersulam  sepanjang  hayat.  Dugaan  datang  bukan  hanya  memberi  duka,  tapi...sebaliknya  kalo  kita  amati  sesungguh,  segalanya  dah  Allah  takdirkan  dan  ada  hikmah  yang  tersendiri..  Aku  belajar...belajar  menghayati  erti  hidup.  Pastinya  onak  duri  yang  ditempuhi  menjadikan  kita  lebih  matang  baik  cara  berfikir  maupun  dalam  kita  mengatur  langkah  agar  pisan  tak  berbuah  duia kali.. So,  syukur  Ya  Allah  atas  segala  nikmat  baik  dan  nikmat  duka  yang  Kau  kurniakan  padaku..

...lalu...kerana  Diary  juga,  aku  telah  mencuba  nasib  untuk  terus  serius  dalam  penulisan.  Aku  try  aaa buat  cerpen  panjang  sedikit.  Hehe...pastu  bagi  kekawan  yang  baca.  Sampai  kakak  cakap,  " Kau  cedok  idea  dari  mana  nih?"..haha...tapi...whatever  laa...  suma  ilham  Allah  bagi  padaku  dan  aku  sungguh  rasa  bersyukur  kerana  Allah  kurniakan  aku  bakat  macam  ni...

Perkara  yang  paling  menggembirakan  aku...
Form  5,  aku  telah  menang tempat  ke-2 dalam  peraduan  menulis  cerpen   katogeri  sekolah  menengah  peringkat  negeri  Sarawak!.  Semenjak  tu...aku  agak  akrab  ngan  Dewan  Bahasa  Dan  Pustaka  Negeri Sarawak.  Tiap-tiap  karya,  aku  akan  hantarkan  ke  sana.  Kadang-kadang  aku  dipanggil  untuk  menghadiri  seminar  dan  bengkel  penulisan.  Tapi,  kebanyakkan  aku  tak  dapat  pergi,  gara-gara  sibuk belajar  dan  tak  der  transport  nak  pergi  Kuching.  Aku  pernah  hadiri  Majlis  Penulis  Remaja  Peringkat  Negeri  Sarawak  dua  tahun  berturut-turut.  Pengalaman  sedikit  itulah  aku  cuba  manfaatkan  sebaik  mungkin.  Sangat  menyeronokkan  bila  dapat  jumpa  Penulis-Penulis  tersohor  di  Sarawak  dan  dapat  jumpa  rakan-rakan  seangkatan  yang  lain.

Pun  begitu,
otak  ni  agak  sengal  bila  semakin  dekat  nak  STPM.  Fokus  study  kononya.. aku  abaikan  penulisan  untuk  seketika.  Tapi,  berDIARY  itu,  PASTI!.

Semenjak  itu,  aku  jarang  sangat  menulis  dan  hantar  karya  ke  DBP. Ada  jugak  menulis  sekali  sekala,  tapi  kebanyakkannya  terbantut  dan  terpekasam  jer...Hampeh!

Tapikan,  semenjak  dah  masuk  alam  pekerjaan  nih, aku  jarang  benar  menulis  diary.  Diary  pun  dah  tak  der  lagi  dah.  Kalo  nak  luahkan  isi  hati,  aku  tores  jer mana-mana  kertas..Hurm...Kini,  aku  sedar,  kadang-kadang,  diary  itu  sangat  penting  untuk  dijadikan  teman  dalam  apa  jua  keadaan  terutama  sekali  ketika  sedang  berduka. Dunia  penulisan  terbang  melayang  dah...dah  bingai  sangat  wayar  dalam  kepala  aku  ni  untuk  terus  berkarya.  Teringin  sangat  nak  ada  novel  sendiri.  Rasa  cemburu  bila  tengok  rakan  seangkatan  yang  lain  dah  terbitkan  berbuah-buah  novel  sendiri.  Aku???  Diary  kemana,  penulisan pun  entah  kemana...Yang  ada  hanya  sekeping  hati  yang  merintih  sendiri.

Allah  sebaik-baik  tempat  untuk  mengadu.  Diary  itu  subjektif . Istiqamah...aku  akan  terus  istiqamah...InsyaAllah...


0 ulasan: