RSS

Wednesday 21 August 2013

Bahang Di Pundak



Catatan bermula lagi.
Bicara tentang jiwa.
Katanya kaku di hujung bibir.
Tuturnya sayu di tangkai hati.
Pundak jiwa bergetar dalam sendu.

Dalam setiap bait madah tanpa suara.
Mata bertakung rintisan jernih berhalwa.
Biar memberat di kelopak merah membahang.
Pun hati yang berhujan duka.
Pun jiwa yang menahan siksa

Lembaran waktu bertirai kelabu terbentang tanpa setuju.
Terungkap berkisah langit kusam yang punyai nyawa yang bercerita.

Maka, bergema lagu tanpa rentak.
Bingit dan menunjam lubang telinga.
Pedih memandang, sakit lagi merasa.
Hadir bagai patung bernyawa tolol.
Membiar nafsu menguasai benak yang kian bengong.
Menyumpah dengan seranah hati berdepankan biol.

Ingin ku junam belati.
Biar ku bunuh sahaja.
Biar ia hilang.
Maka berakhir duka sengsara!
Namun, tidak ku setega itu.
Aku masih berTuhan!

Siapa yang membantu?
Kalau ku disimbah api.
Kau dibasah petrol?
Maka jadinya bahang-bahang yang menjahanamkan.

Terbahak sang durjana.
Misi kreatif berinovatif terkesan.
Ah, aku enggan!
Aku enggan dimonopoli!
Aku masih berTuhan!

Namun,
Jauh dalam jiwa damai.
Aku ada cinta yang sedang berkasih sayang.
Biarlah ku buka benteng kemarahan
Agar kerajaan kasih dan sayang berleluasa di segenap kota jiwa.
Biar bahang terpadam.
Biar terlebur misi durjana.
Nanti,
Kuhembus angin di kerajaan hati dengan kalam Allah
Biar syahdu isinya.

Tertutup lembaran kini.
Marah benci geram mana.
Membahang di pundak.
Aku hanya sendiri meratap.
Mengerti makna jiwa diri.
Takkan mampu bibir terbicara.
Biar aku yang meratap.
Kerna ku ingin akhirnya suka.

Tajdid berpasak.
Aku masih berTuhan.

Itu hakikat pasti!


By: Siti Hajar Ahmad


Pic_Of_http://weheartit.com_Tq ^_^

0 ulasan: