RSS

Sunday 25 March 2012

Hidup Sihat Dengan Solat

Assalammualaikum Warhmatullahi wabarakatu...

Sebeluahamm pergi tidur, saya nak kongi satu  ilmu hasil daripada pembacaan saya. Macam mana kita nak faham kenapa solat tu penting sangat untuk kehidupan kita.
Jom, Baca!

Kalau kita perhatikan betul-betul memang waktu solat ni macam waktu makan kita. Kita makan ikut waktu. Kalau kita makan lambat sikit, mulalah ada yang tidak kena dengan perut kita. Gastrik lah, masuk anginlah.

Solat subuh ni ibarat sarapan pagi. Pentingnya sarapan pagi ni elok untuk kecergasan otak sebab baru bangun dari tidur. Sarapan pula kena tepat pada waktunya. kalau lambat sikit pun, kita rasa cam tak sedap. Jadi, rajin-rajinlah bangun awal. Solat subuh tu kenalah kaga waktunya. Kalau lambat, dia lah yang kelaparan!

Zohor pula lunch kita. Yelah, dah banayk buat kerja, mestilah nak ada yang masuk buat tenaga. Itulah kelebihan Zohor yang beri tenaga dan rehatpada manusia. Rehat tu bukannya untuk badan sahaja, tapi untuk minda juga. Lagi-lagi dapat lelap sekejap barang seminit dua. Itulah sunat tidur yang Nabi Muhammad SAW lakukan masa tengah hari.

Letih bekerja, penat belajar. Rehatlah sekejap. Stretching sikit. Ambil udara yang segar sambil menikmati makan petang. Masa inilah solat Asar dapat merehatkan kita. Kerehatan itu agak lama berpanjangan sehingga sampai waktu maghrib. Itulah masa yang kita gunakan untuk mengumpulkan keluarga kita. Jangan lupa solat berjemaah sama-sama. Gamat suasana bial dapat berjemaah dengan anak-anak. (Bila saya balik rumah sewa, suasana nak berjemaah dengan family lah yang paling di rindui. Rindu dengar wirid panjang ayah. Rindu dengan setiap tazkirah ayah. Rindu nak berselaman dan dapat ciuman dan pelukan daripada mak dan ayah.)

Makan malam pula seperti solat Isyak. Mengisi kekosongan dalam perut untuk kali yang terakhirnya pada malam itu.Selesailah soalat dan makan kita hari tu. Agungnya Allah, sambil beri makanan badan, DIA juga tak lupa bagi kita makanan jiwa kita. Kalau tak, hati kita penuh dengan kegersanagan tanpa limpahan iman dari soalat


p/s: Teringat ngan kata2 seorang kawan..
      " Solat ni umpa lilin. janganmelengah-lengahkan waktu solat. Tengok lilin. Kita nak lilin yang terang benderang, ataupun nak lilin yang makin malap cahayanya kalau dah sampai penghujung waktu??

0 ulasan: