RSS

Tuesday 20 March 2012

Rambut sama hitam, tapi hati lain-lain.

Alah...cakap senang la, yang tanggung adalah hati. Diri yang membawa hati.
Kau cakap macam lah kau pro sangat!
Kau ada kasyaf ya..yang boleh lihat apa aku rasa?

Manusia!
Adat!
Macam-macam..

Jentayu bukan lah apa sangat, cuma rasa terkilan dengan segelintir pihak. Kita buka buzy body pun, tapi, selaku insan, apa salahnya kita menegur. Kita hulurkan apa yang kita tahu. Kita kongsikan pengalaman kita. Salah ke?

Memang la...
Senang cakap, tapi hati yang tanggung. Tapi, kalau cuma tahu meratap sahaja apa guna kalau tiada usaha? Berusaha lah untuk menggapai ketenangan meski hati rasa tak tertanggung. Bukan kita aje ada masalah. Banyak lagi! Jadi, fikiran harus matang dalam menangani masalah.Dalam kita mengorak langkah hidup, tak semuanya perjalanan kita berada dalam landas bahagia sahaja. sesekali, kita diuji!.

Memang la..
Apalah pro sangat kita ni. Kita cakap ikut pengalaman. Mungkin bukan pengalaman kita sahaja, tapi, dari pengalaman orang lain juga. Jadi, timbang taralah 'pro' yang dimaksud kan itu dalam kadar yang sederhana. Jangan aggap, diri kita sahaja yang arif, malah, yang di luar sana mungkin di luar jangkauan kita. Jadi, bila orang bagi nasihat, dengar. Yang baik, jadikan tauladan dan yang tak baik tu, jadikan sempadan. Kita insan, saling memerlukan antara satu dengan yang lain. 

Memang la...
Kita mana ada kasyaf. Tengok muka aje kita tahu awak ada masalah. Jadi, sekuat mana kita cuba selindung, orang lain akan perasan jugak. Allah lebih tahu atas segala sesuatu. Siapalah kita untuk menduga. Siapa lah kita untuk menghukum. Bukankah yang ada di dunia ni sementara sahaja. Makanya, yang sementara sahaja itulah kita gunakan dan habiskan dengan sebaik mungkin.

Ingatlah, Allah turunkan kita Al-Quran sebagai rujukan dan As-Sunnah sebagai ikutan. Jadi, sama-samalah memperbaiki diri. Dari masa ke semasa. InsyaAllah..

:: Kawan Yang Prihatin::

0 ulasan: