RSS

Wednesday 20 April 2016

⚫ Sekadar Picisan ⚫




Bismillahirahmannirahim,
Assalammualaikum,

Lama dah tak update Aksara ni dengan celoteh hidup. Sebulan ni dah, asyik giat dalam penulisan puisi. Semenjak di invite masuk dalam grup Penulis, jumpa lagi ahli2nya yg sama2 puitis, sastera dan suka berkhayal seperti aku ni..apa lagi. Pendek kata, setiap saat ilham datang mengetuk2 pintu minda ni. Sampai rasa sarat sangat. Diduga lagi dengan nak exam. Mmg palak hotak aku ni rasa overload sangat. Bila jumpa pen kertas...ya Allah..leganya sbb dapat luahkan semua. 

Malam tadik, topik best kitorang bincang. Aku lbh byk jd silent reader jak. Pasal bakat. Yup, xsemua orang Allah kurniakan bakat untuk berkarya dalam untaian kata2 yang puitis dan mengolah satu imaginasi dalam lembaran kata seakan filem aksi, filem cinta, filem thriller dengan baik. Semuanya keranan Allah. MasyaAllah ajeeb bnr!

Aku akui yg aku mmg ada bakat menulis walaupun xlah hebat. Tp, bolehlah..sekadar picisan insan jahil seumpamam aku. Aku.mmg suka berkhayal. Mengolah cerita dibenak aku ni sendiri. Kekadang, apa yang aku fikir, seolah2 layar wayang yang bergerak2. 

Masa sekolah rendah lagi, dh buat cerita pendek. Tulis dalam buku latihan. Siap kena marah cikgu lagi. Kadang2, selalu tulis dalam diari. Aku start ada diari kalau xsilap drjh 4. Haha.. Bila melangkah ke sklh menengah, minat menulis makin mendalam. Paling rare bila tulis cerpen dalam buku nota. Hahaha...belakang buku nota mestibada ayat2 jiwang dan puitis aku. Bila sedari bakat makin menyerlah, aku buat novel pendek dalam buku. Rakan2 paling suka baca. Sampaikan ada yang pasing2 dengan member dr kelas lain. Masa sklh dulu, aku ada seorang adik angkat. Dia yang paling suka aku tulis apa. Buku2 cerita aku semuanya dia bawa balik asrama dan kawan2nya baca. Dibelakang buku cerita tu, penuh dengan komen pembaca2. Kulit buku tu ditulis dengan kata2 peransang mahupun kritikan. Sampaikan buku cerita aku sampai ke tangan cikgu kuat panatia Bahasa Melayu di sekolah. Bila dia sedari bakat aku, dia bagi aku satu borang competition peringkat Sarawak anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka Negeri Sarawak untuk Petandingan Menulis Cerpen. Masa tulis cerpen tu, mmg aku teragak2, aku khuatir xmampu nk buat dan hasilnya nanti macamna. Sampaikan nangis depan mak sb khuatir sangat. Mak bg support. Ingat lagi mak kata apa "Anggap jak kau menulis dalam buku nota dan semua orang akan membacanya. Tak kisah, ada orang suka atau tidak..teruskan". Bila dpt suntikkan smgt dr mak aku mulakan penulisan. Walaupun payah nak fokus utk cari ilham disamping belajar. Tapi, Alhamdulillah. Aku berjaya hasilkan cerpen tu dengan tulisan tangan. Cikgu Zul yang tolong aku postkan cerpen tu. Mmg xmengharap apa. Cukuplah aku terpilih dan diberi kepercayaan utk menghantar cerpen ke situ. 

Masa dekat nk SPM, satu surat datang padaku. Surat jemputan untuk turun ke Kuching bagi Majlis Penerimaan sijil dan hadiah pertandingan cerpen peringkat negeri Sarawak. Kuat azam nak.pegi walaupun jauhnya kuching dari hometown aku ni memakan masa selama 5jam. Tp, bila tengok tarikh, hancus! Masa tu SPM kertas PSV 2 sdg berlansung. Aku bertabah jak. Mungkin bukan rezeki. Dalam 2 minggu lepas tu, aku dapat lagi satu sampul surat sebesar A4 dtg kerumah. Bila bukak sampul tu,aku melompat tinggi. MasyaAllah. No 2 untuk seluruh Sarawak kot.. Memang masa tu aku rasa aku dah banggakan mak dan apak sb ada seorang anak sepertivaku. Huhuhu.

2 tahun berturut2 aku telah menjadi sebahagian daripada DBP Sarawak dalam Majlis Penulis Remaja. Alhamdulillah. Tp, bila dh smkin meningkat remaja umur, aku cuma menulis sekadar tulisan. Hanya utk aku. Menulis kerana otak sarat dikandung ilham. Untuk aku. Allah.. 

Waima sehingga sekarang,masih menulis. Cuma bezanya sekarang, ada medium untuk menyebarkan karya walaupun sekadar picisan saja. 

Tidak mengapa. Aku akan terus berkarya. Untuk diri sendiri. Hahaha..

Sekian.

⚫Ummu Hanan⚫

0 ulasan: